'Sorry' van de studenten valt goed. Kuikens krijgen goed onderkomen.

Studenten van Avans hadden goede bedoelingen met het ter adoptie aanbieden van kuikentjes in Breda. De uitvoering van hun idee was echter ongelukkig. De studenten lieten dozen met kuikens voor de deur van Bredase huizen achter met een briefje in de doos. De bewoners die de dozen vonden, belden meteen de politie. Het was hen onvoldoende duidelijk dat het om een studieproject ging en dat de kuikens snel zouden worden opgehaald. De studenten hebben donderdag aan de bewoners hun excuses aangeboden, met een bos bloemen. En ze hebben een goed tehuis voor de kuikens gevonden. Student Bas heeft voor een invalide boer in Stramproy een kippenren voor de dieren gebouwd.

Avans bood donderdag direct excuses aan

Eerstejaarsstudenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design werken dit kwartaal aan een thema Food for thought. Met het idee dat als je je gaat hechten aan een dier, je het dier niet meer ziet als eten. Mensen willen voedsel graag anoniem houden, het mag geen gezicht krijgen. Vanuit dat idee hebben de studenten een concept bedacht: een kuiken te vondeling leggen en vragen om daarvoor te zorgen. Het kuiken zou ter adoptie worden gegeven aan iemand die de keuze zou hebben om voor het dier te zorgen of om het terug te geven aan de studenten. Hiermee wilden de studenten de aandacht vestigen op de haantjes die in de bioindustrie worden vergast.

De uitwerking van dat experiment is niet goed gegaan. De studenten hadden hun project persoonlijk moeten uitleggen aan de Bredanaars die een doos met kuikens voor hun deur vonden. Avans biedt daarvoor oprechte excuses aan.

Een aantal berichten uit de media

Studenten die dozen met kuikens aanboden, bieden excuses aan (BNdeStem)

Column 'Als er één kuiken over de brug is' (BredaVandaag)

Excuses Avans en studenten voor kuikenexperiment (BredaVandaag)