CMD-opleiding Avans Hogeschool ontwerpt Time100 website

Studenten en docenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) van Avans Hogeschool in Breda hebben de website Time100 ontwikkeld. De website staat sinds deze middag online.

De Time100 is een lijst met de 100 meest invloedrijke mensen ter wereld. Het internationaal vermaarde Time Magazine stelt de lijst jaarlijks samen. De samenwerking met Time Magazine ontstond toen CMD-docent Frederik Duerinck een presentatie bezocht van Time in Amsterdam. Daar trok hij zijn stoute schoenen aan en benaderde een medewerker van het internationale tijdschrift met de vraag of ze geïnteresseerd waren om een project op te zetten.

Getalenteerde

“Ik gaf aan dat we zeer getalenteerde studenten en docenten hebben die geïnteresseerd zijn in de laatste ontwikkelingen op het gebied van media en vormgeving. Uiteindelijk is er een samenwerking ontstaan”, zegt Duerinck. “Dat kan ook, want in deze tijd speelt de locatie vanuit waar je werkt een minder prominente rol. Je kan als school in Breda ineens heel goed internationaal meedoen”, vult collega-docent Luuk Bouwman aan.

Vanuit Time Magazine ontstond op een later moment de behoefte om een nieuwe interactieve website voor de Time100 (www.time.com/time100) te ontwikkelen. Na verschillende skype-sessies tussen de 2 docenten en het hoofdkantoor van Time in New York werden de plannen concreet. De druk was hoog omdat er slechts 2 maanden waren om het proces te doorlopen. Daarnaast is de Time100 elk jaar een belangrijke publicatie voor Time. De website is net na de lancering één van de best bezochte webpagina’s in de wereld.

Geheimhouding

In het geheim formeerden de docenten een groep studenten die de afgelopen maanden hard werkte om de nieuwe site op tijd af te krijgen. “We hebben voor het project een aparte ruimte ingericht die alleen toegankelijk was voor de betrokkenen. De ramen waren zelfs afgeplakt. Dit omdat de ideeën en de vormgeving tot de lancering strikt geheim moesten blijven. Dat is gelukt”, aldus de Duerinck.

Het realiseren van de Time100 website is het pilotproject geworden van het door de 2 docenten opgerichte medialab. Het zogenaamde NetLab wordt het platform voor interactieve nieuwsverhalen en documentaires. Bouwman: “We hebben het medialab-idee eind 2013 bedacht. Het CMD-Netlab is hieruit voortgekomen. De Time100 website is dus het pilotproject geworden en die hebben we samen met studenten van Avans Hogeschool gerealiseerd.”