Openhartige Vos toont karakter

Wielrenster Marianne Vos was afgelopen dinsdagavond op Avans Hogeschool in Den Bosch bijzonder openhartig. In het interview met de topsportster kwam naast vernuftige wielertactiek zelfs haar liefdesleven aan bod. “Ik sta open voor een relatie, maar wielrennen blijft voorlopig erg belangrijk.”

Marianne Vos neemt een wielershirt van Avans Hogeschool in ontvangst. Foto: Punt.Avans

Een prettig gesprek. Dat is de juiste omschrijving voor het interview met Vos dat plaatsvond op uitnodiging van Coureursclub Jeroen Bosch. Er ontstond al snel een ontspannen sfeer in de grote zaal van de Avanslocatie aan de Onderwijsboulevard. Voor de liefhebber en fan een geluk, want er was voldoende ruimte om vragen af te vuren op hun idool.

Oortjes

De twaalfvoudig wereldkampioene en winnares van 2 Olympische gouden medailles sprak dan ook over een keur aan onderwerpen. Zo kwam de concurrentiestrijd met de Amerikaanse Katie Compton ter sprake en het belang van het gebruik van ‘oortjes’ tijdens de koers.

Wat vooral naar voren kwam, is dat Vos een strijdlustig persoon is met een pittig karakter. Die ondanks haar enorme successen vooral heel gewoon is gebleven. Kijk naar haar voedingspatroon dat ruimschoots werd besproken. Vos gaf toe dat ze wel eens voor een vette hap gaat. Al is het een zeldzaamheid.

Slaapkamer

“Ik eet heel gewoon. De dingen die iedereen eet. Bijvoorbeeld een boterham met kaas, stroop of kip als ontbijt. In het normale voedsel zit alles wat je lichaam nodig heeft. Ik gebruik daarom naast vitaminen en dergelijke geen supplementen”, vertelde de wielrenster.

Vos was naar Avans gekomen om te praten over het boek ‘Op de Troon’, waarin de wielrenster vertelt over haar leven als topsportster. Maar ook haar liefdesleven kwam aan bod. Interviewer Huub van Mackelenbergh legde Marianne een aantal prikkelende stellingen voor. Zo moest ze kiezen tussen een nieuwe fiets op de slaapkamer of een nieuwe liefde. Na een korte aarzeling antwoordde Marianne stellig: “Een nieuwe liefde, maar hij moet die fiets op mijn slaapkamer wel accepteren.”