Antwoorden op duurzaamheidsvragen in Intensieve Duurzame Tweedaagse

Tijdens de Intensieve Duurzame Tweedaagse op 17 en 18 april komen studenten van verschillende academies van Avans Hogeschool bij elkaar om antwoorden te zoeken op duurzaamheidsvraagstukken uit het bedrijfsleven. Gastsprekers en workshops dienen als handvatten om tot een oplossing te komen. De derdejaars studenten van Avans strijden met elkaar welk team de beste oplossing geeft.

De Intensieve Duurzame Tweedaagse heette vorig jaar nog de Duurzame Minorenweek. Dit jaar is gekozen voor een tweedaags programma. Studenten van de Academie voor Industrie en Informatica, de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu, de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie en de Academie voor Bouw en Infra steken 2 lange dagen de koppen bijeen en delen hun kennis om antwoord te kunnen geven op een vraag op het gebied van de biobased economy, duurzaam ondernemen en duurzaam bouwen. De vraag is direct afkomstig van een opdrachtgever uit het bedrijfsleven. Geen fictieve cases, wel een echte maatschappelijke opdracht in techniekdemonstratie en het ondernemerschap daarin, die wil worden opgelost door de derdejaars studenten. De case van dit jaar ligt dichtbij huis. Het nieuwe Avansgebouw aan de Lovensdijkstraat in Breda krijgt namelijk een glazen uitbouw. Deze ruimte is uiterst geschikt als expositieruimte voor tentoonstellingen en laat zien welke flitsende duurzaamheidsthema’s in onderwijs naar de maatschappij worden gebracht. Aan de studenten de vraag hoe deze ruimte, inclusief de buitenruimte er omheen, duurzaam ingericht en geëxploiteerd kan worden voor exposities van duurzame thema’s in een nieuw te ondernemen techniek-theater in Breda.

Docent Technische Bedrijfskunde, Dimitri van de Kelft is 1 van de organisatoren en legt het project uit. “De vraagstelling bevat 3 deelopdrachten. De zes projectgroepjes met 5 à 6 studenten moeten minimaal 2 van deze deelopdrachten uitwerken. Door middel van gastcolleges en workshops worden de studenten geïnspireerd om out-of-the-box te denken. Aan het einde van de eerste dag presenteren zij hun concepten aan een vakkundige jury, die vervolgens bepaalt met welk concept de groep doorgaat.” De jury bestaat uit de opdracht gever, iemand uit het bedrijfsleven en directieleden van
Avans Hogeschool. Niet de minsten, en dus spannend voor de studenten. Van de Kelft: “Het is een beetje te vergelijken met het Britse televisieprogramma ‘Dragons’ Den’, waar startende ondernemers 5 minuten de tijd krijgen om hun ondernemersplan te pitchen aan 4 investeerders.”

De Intensieve Duurzame Tweedaagse wordt voor de derde keer georganiseerd. Dimitri van de Kelft zorgt samen met docenten Femke Brouwers en Aart van den Dool voor de inhoud van het programma. De organisatie eromheen ligt in handen van het Expertisecentrum Duurzame Innovatie (EDI). Van de Kelft: “De deelnemende studenten maken lange dagen en presteren onder enorme tijdsdruk. De groepen kunnen punten verdienen met het behalen van resultaten die nog totaal onbekend zijn bij de studenten. Een goede vraag stellen kan al een mooie score opleveren. De score wordt bijgehouden en de groepen worden online geïnformeerd over de onderlinge competitie.” Het is aanpoten, maar de deelnemende studenten worden ook in de watten gelegd: het EDI regelt een inspirerende locatie, goede lunches, een uitgebreid diner en een afsluitende borrel.

De ervaringen van voorgaande edities waren zo positief dat een nieuw Duurzaam Minor-project niet uit kon blijven. “Studenten zijn iedere keer weer verrast. Ze staan te kijken van wat de samenwerking met (internationale) studenten van een andere opleiding teweeg kan brengen. Ze komen in ieder geval al snel tot de conclusie dat het probleem alleen multidisciplinair kan worden opgelost; de studenten van de verschillende opleidingen hebben elkaar nodig.

De boodschap vanuit het onderwijs gezien is dan ook dat duurzame oplossingen uitsluitend vanuit meerdere
vakgebieden komen”, zegt Van de Kelft. Een exploitatie van de winnende oplossing is de volgende stap: “We willen de betreffende architect en de directie van de hogeschool suggesties voorleggen om concreet uit te voeren.” Aart van den Dool – Docent Chemische Technologie en Ondernemerschap en mede-organisator vult nog aan: “De nieuwe groene Campus aan de Lovensdijkstraat wil het kennis- en techniekdemonstratiecentrum worden in Breda.”

[artikel 15 maart 2014 door de Ondernemer]