Avans-app voor gemeente Breda

Vandaag lanceerden wethouder stedelijke ontwikkeling Alfred Arbouw en studenten van Avans Hogeschool een app voor braakliggende terreinen in Breda. De app ‘TerrreinIdee’ laat zien waar de braakliggende terreinen in Breda liggen, wie de eigenaren zijn en het biedt gebruikers de mogelijkheid ideeën te posten voor de invulling ervan.

Vierdejaars studenten Technische Informatica, Informatica en Communicatie en Multimedia Design van Avans Hogeschool ontwikkelden de app in opdracht van de Gemeente Breda.
Gemeente Breda gaf Avans Hogeschool aan de start van het schooljaar de opdracht om de applicatie voor de braakliggende terreinen te ontwikkelen. Doel van de app is een (virtuele) gemeenschap te creëren waar ideeën voor braakliggende terreinen en de eigenaren van die terrreinen samen worden gebracht.

5000 euro

Wethouder Arbouw: ‘Ik ben heel enthousiast over dit initiatief. Inwoners met ideeën kunnen elkaar vinden en eigenaren van de braakliggende terreinen kunnen zien welke potenties er voor hun grond zijn. Daarmee vergroten we de kans dat er wat gebeurt op deze locaties in de stad. De Gemeente Breda stelt € 5.000 beschikbaar voor de eerste 2 uitgewerkte initiatieven waaraan de grondeigenaar wil meewerken.’

Gebruikers kunnen inloggen via Facebook of via de applicatie een account aanmaken. Zo kunnen de inwoners van Breda een plan voor een leegstaand gebied ‘posten’ of een algemeen idee dat op meerdere terreinen kan worden gerealiseerd. Het is bedoeling dat de indieners van een plan zelf aan de slag gaan om het idee te realiseren.

Eenvoud

“De sleutel tot een goede applicatie is dat deze gebruiksvriendelijk moet zijn. Dus eenvoudig”, stelt Jowin Waaijer, een van de studenten. “Met deze app kan iedereen gemakkelijk een idee doorgegeven. Per terrein is ook veel informatie beschikbaar. Zoals de geschiedenis van het gebied, de grootte en de ligging.” Elsemieke van Opdorp zorgde voor de vormgeving van de App. “In de vormgeving komen de aspecten terrein en idee mooi samen” .

Camerview

De Avans Studenten mochten tijdens de ontwikkeling de app helemaal naar eigen hand zetten. Zo bedachten ze een zogenaamde cameraview. “Wanneer je de smartphone een bepaalde kant ophoudt zie je of er een braakliggend terrein in die richting ligt. Ook wordt de afstand berekend tot die plek. Hou je de smartphone daarna plat, dan verschijnt een kaart van ‘googlemaps’ met de exacte afmetingen en vorm van het braakliggende terrein,” aldus Waaijer.

De Android-versie van de app is te downloaden in de Play Store. De Apple-versie volgt later.