Studenten Bouw en Infra winnen Afstudeerpijs 2013

Sjim van Beijsterveldt en Axel Geurts hebben samen de Avans Hogeschool Afstudeerprijs 2013 gewonnen. Dat werd dinsdagmiddag bekend gemaakt. De 2 voormalig studenten van de opleiding Bouw en Infra in Tilburg sleepten een totaalbedrag van 1500 euro in de wacht.

Van Beijsterveldt en Geurts zetten met hun architectonische ingreep aan het Domplein een gewaagde stap. Het zet de bijzondere plek opnieuw op de kaart zonder de bestaande waarden aan te tasten. “Het ontwerp verbindt en brengt tegelijkertijd een scheiding aan. Er gaat een paradoxale werking van uit. Het is een mooie synthese tussen de geschiedenis en het hedendaags ontwerp”, aldus de winnaars van de Afstudeerprijs.

Completeren

Van Beijsterveldt en Geurts hebben op de plaats van het ontbrekende middenschip een vorm ontworpen die de 2 bestaande delen, de Domtoren en de Domkerk, op natuurlijke wijze verbindt. Hierdoor ontstaan 2 afzonderlijke pleinen. Verder is er in het plan ruimte voor een hotel, restaurant en een spa die het ‘nieuwe’ Domplein completeren.

Juryrapport

De jury was tijdens de uitreiking in Tilburg erg lovend over de afstudeerplannen. “De algemene conclusie is dat alle afstudeerwerken van een zeer goed niveau zijn. Het plan Domvorm van de studenten Sjim van Beijsterveldt en Axel Geurts is aansprekend vormgegeven. De presentatie van de architectuur is inspirerend”, zo stelde de jury in hun oordeel.

Eervolle vermelding

De overige genomineerden, Britt Aarts en Karin van Wijnen (Academie voor Financieel Management, Den Bosch), Maud van Hoogstraten en Berbel Spiering (Academie voor Sociale Studies, Den Bosch), Wesley Overklift Vaupel Kleyn en Tom van Summeren     (Academie voor Management en Bestuur, Den Bosch) en Eline Schippers en Arjenne van der Linden (Academie voor Gezondheidszorg, Den Bosch), ontvingen ieder 100 euro.