Afgerond

Een onderzoek naar de vraag hoe professionals van de wijkteams de zelfredzaamheid van bewoners versterken en de krachten benutten van het sociaal netwerk.

Op initiatief van de gemeente Den Bosch en zorgverzekeraar VGZ zijn er verschillende wijkteams opgericht. Deze teams richten zich op het versterken van de eigen krachten van burgers en hun netwerk.

De teams zijn op 1 januari 2015 van start gegaan. Het samenwerkingsproject ‘Samenwerken aan het versterken van krachten in de wijk’ voerde daarnaast een handelingsonderzoek uit: al handelend probeerden de onderzoekers na te gaan of het handelen het gewenste effect opleverde.

Samen met de gemeente onderzoekt het lectoraat Jeugd, Gezin en Samenleving van Avans Hogeschool hoe sociale wijkteams de krachten versterken, van burgers en hun sociale netwerk.

De 2 doelstellingen van het samenwerkingsproject:

1. Wijkteams ondersteunen bij het realiseren van de vernieuwde aanpak. In het bijzonder de zelfredzaamheid van bewoners versterken en de krachten van het sociaal netwerk benutten door onderzoek naar de verandering in de praktijk. Kennis op basis van ervaring onderbouwen met wetenschappelijke inzichten is een belangrijk doel hierbij.

2. Werkwijze van de teams beschrijven en inzicht in de succesfactoren bij het realiseren van de vernieuwde aanpak vergroten. Avans Hogeschool gebruikt de verkregen informatie voor het onderwijs. En wijkteams binnen en buiten Den Bosch gebruiken de informatie om dezelfde aanpak over te nemen.

Parallellen in het kantelingsproces

Uit het onderzoek kwam naar voren dat er sprake was van parallelle kantelingsprocessen in het domein van zorg en welzijn. Dit zijn processen waarbij de regie bij de cliënt neergelegd wordt en de krachten van burgers en hun sociale netwerken zo goed mogelijk benut worden. Bovendien spelen deze processen zich af op verschillende niveaus. Op cliëntniveau, op het niveau van de professional en op het niveau van de organisatie. Op teamniveau, wijkniveau en gemeentelijk niveau.

De opbrengst van het actieonderzoek

De opbrengst van het actieonderzoek resulteerde onder andere in een interactieve website voor studenten en professionals. Een website met achtergrondinformatie van ontwikkelingen in het kantelingsproces, en de reflectie van de deelnemers op die ontwikkelingen. De interactieve website is bedoeld als oefen- en lesmateriaal voor studenten, docenten en professionals in de praktijk.
Lees ook de beschrijving van het actieonderzoek inclusief de resultaten