Dit onderzoek voor het lectoraat Improving Business heet Hoshin Kanri, ook genoemd: Policy deployment. Het project draait om de vertaling van organisatiedoelstellingen naar de werkvloer en het communiceren van resultaten naar het topmanagement.

Redenen voor niet halen

Als bedrijfsdoelstellingen niet gehaald worden, dan kan dit diverse redenen hebben. Enkele onderwerpen die in dit onderzoek centraal staan zijn:

  • De doelstellingen worden soms op een te hoog niveau in de organisatie bepaald, zonder de medewerkers uit alle lagen hierbij te betrekken.
  • De frequentie waarmee de doelstellingen in de organisatie bekend worden gemaakt. Dit kan 1 keer per jaar, bijvoorbeeld met een powerpoint tijdens de nieuwjaarbijeenkomst. Of met een hogere regelmaat.
  • Het kan ook zijn dat de medewerkers zo bij de waan van de dag leven dat de bedrijfsdoelstellingen in de kast verdwijnen.

Continu verbeteren

Het onderzoek kijkt niet alleen naar redenen waarom bedrijfsdoelstellingen niet gehaald worden, maar kijkt ook naar bedrijven die hier wel succesvol in zijn. Binnen Continu Verbeteren is een pallet aan tools om te gebruiken voor het ontwikkelen, toepassen/deployen en monitoren van de bedrijfsdoelstellingen. Een hiervan is Hoshin Kanri, of: Policy deployment. Dit is een methode om tot heldere bedrijfsdoelstellingen met focus te komen. Door de bedrijfsdoelstellingen om te zetten in actiepunten voor de dagelijkse processen op elke laag binnen een onderneming gaan bedrijfsdoelstellingen leven binnen een onderneming. Deze tool staat dan ook centraal in het onderzoek naar bedrijven die succesvol zijn in behalen van bedrijfsdoelstellingen.

Doelgroep

De doelgroep is breed: bedrijven, instellingen, studenten en geïnteresseerden in de vertaling van bedrijfsdoelstellingen op de werkvloer en de terugkoppeling hiervan naar het management. Voor gebruik binnen bedrijven en instellingen. Maar ook als onderwerp voor een verdiepende stage-, of afstudeeropdracht.