Met dit project wil het lectoraat New Marketing een werkwijze ontwikkelen voor de detailhandel om betekenisvolle marketing op te nemen in hun strategie. Daarnaast moet de werkwijze handvatten bieden om dit praktisch te vertalen naar de winkelvloer.

Aanleiding

Consumenten staan steeds meer stil bij de impact van hun keuzes op de wereld, de maatschappij en zichzelf. Daardoor groeit de groep consumenten die betekenisvol ondernemen belangrijk vindt. Zij laten zich in hun koopgedrag hierdoor leiden. Deze consumenten willen meer weten van winkels en organisaties voor ze klant worden. De trend wordt gevoed door de continue toegang tot dit soort informatie.

De Nederlandse consument is kritisch over de duurzame inspanningen van bedrijven. Driekwart van de consumenten vindt dat bedrijven positief moeten bijdragen aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Slechts 29% vindt dat bedrijven dit ook echt doen (Bron: Dossier Duurzaam 2019).

Hierdoor neemt de druk toe om het als winkel goed te doen. Veel winkeliers lijken niet goed te weten hoe ze moeten omgaan met deze ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om de winkeliers, de detailhandel dus, hiervoor kennis en handvatten te geven. Zo kunnen ze goed blijven inspelen op de behoefte van de consument en blijven ze relevant in de toekomst.

Onderzoek

Het onderzoek van het lectoraat New Marketing bestaat uit een combinatie van field research en desk research. Propedeusestudenten van de opleiding Ondernemerschap en Retail Management in Den Bosch voeren field research uit, net als kenniskringleden Geert Kastelijn en Estelle Nieuwenkamp. De uitgebreide desk research van deze kenniskringleden richt zich onder meer op trends en best practices. Dit onderzoek moet resulteren in een werkwijze of aanpak voor de detailhandel. Deze werkwijze willen de onderzoekers met een klein aantal retailers testen op de winkelvloer. Alle resultaten van het onderzoek verwerken de onderzoekers in het uiteindelijke advies.

Resultaat

Het lectoraat New Marketing wil met dit project een werkwijze of aanpak ontwikkelen voor de detailhandel. Met deze aanpak kunnen winkeliers betekenisvolle marketing in hun visie en strategie opnemen. Daarnaast biedt de werkwijze praktische handvatten voor de retailers om betekenisvolle marketing in te zetten op de (online) winkelvloer.

Het eerste gedeelte van het onderzoek is inmiddels afgerond en heeft heel veel inzicht gegeven in de huidige situatie. Beide onderzoekers gaan nu, samen met de detailhandel, onderzoeken hoe ze kunnen komen tot het gewenste stappenplan.