, door

November Mannenmaand

Op 19 november 2020 is het Internationale Mannendag. Deze jaarlijks terugkerende dag heeft als doel thema's rond man-zijn onder de aandacht te brengen, zoals het promoten van positieve rolmodellen, het verbeteren van de man-vrouw relatie en het bevorderen van de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Ook is er wereldwijd aandacht voor ‘genderbased violence’.

Voor het lectoraat Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties van het Expertisecentrum Veiligheid van Avans Hogeschool was deze dag aanleiding om november 2020 uit te roepen tot ‘Mannenmaand’. In deze maand organiseerden wij, samen met twee werkveldpartners, webinars over de rol en positie van mannen in geweld in afhankelijkheidsrelaties. Deze webinars zijn interessant voor alle (toekomstige) professionals in de veiligheidszorg, die in hun werk te maken hebben met mannen als dader en slachtoffer van dit soort geweld.

Webinar 12 november, Wat is genderintensief werken?
Wat is gendersensitief werken? Janine Janssen, lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties bij Avans Hogeschool, legt uit dat het daarbij gaat om veel meer dan vrouwen als slachtoffer en mannen als dader.

Webinar 19 november, Mannen in de opvang
Mannen in de opvang. In dit webinar ginghet om mannen als slachtoffer van huiselijk geweld, eergerelateerd geweld en mensenhandel. Monika van der Weel en Nicole van Zon van opvangorganisatie Sterk Huis besprakenwat overeenkomsten en verschillen zijn tussen mannen en vrouwen in de opvang en tussen het werken met mannen en vrouwen in de opvang.

Webinar 26 november, Mannen als dader
Mannen als dader: werken met mannelijke plegers in de Carrouselgroep. Hanneke Geurts en Ruud Bexkens van Reclassering Nederland lichten toe hoe deze interventie eruit ziet en wat de kenmerken van de mannen zijn die hieraan meedoen. Hoe verhoudt deze Carrouselgroep zich tot de rest van het aanbod voor mannen die in aanraking komen met geweld?