, door

Elvin Karana nieuwe lector Biobased Art and Design

Elvin Karana is de nieuwe lector van het lectoraat Biobased Art and Design.

Met de start van Elvin Karana als lector start ook het nieuwe lectoraat Biobased Art and Design. Het lectoraat is een platform voor praktijkgericht kunst- en ontwerponderzoek en het richt zich op het begrip en de ontwikkeling van biobased grondstoffen en processen.

Elvin legt met dit lectorschap de basis voor een nieuw lectoraat dat de grenzen van de traditionele materiaalontwikkeling verlegt. Dit doet het lectoraat door te profiteren van de samengestelde rol van kunst, design, wetenschap en techniek voor het begrijpen van materialen en hun overgang naar zinvolle artefacten. Elvin: "Mijn doel is om deze benadering te institutionaliseren voor het ontwerp van de volgende generatie biobased materialen, hun brede begrip en het gebruik in de samenleving."

Samenwerking

Het nieuwe lectoraat is een samenwerking van Avans Hogeschool en Hogeschool Rotterdam. De kenniskring van het lectoraat zal bestaan uit onderzoekers van de kunstacademies AKV|St.Joost, Willem de Kooning en van de opleidingen Communication & Multimedia Design van Avans Hogeschool. De onderzoekers van het lectoraat gaan samenwerken met technische disciplines, zoals het Avans Centre of Expertise Biobased Economy, het nationale Lectorenplatform Biobased Economy en het Rotterdamse Institute of Engineering and Applied Sciences.Technologie biedt kansen om mensen te activeren en verbinden. Tegelijkertijd kan technologie ertoe leiden dat mensen uitgesloten worden. Tijdens deze workshop verkennen we aan de hand van concrete empirische voorbeelden, de (ethische) dilemma’s van de technologische zorg van de toekomst.