Fort Isabella en DIIC winnen Avans Innovatieprijs

Fort Isabella heeft de juryprijs van de Avans Innovatieprijzen gewonnen. De publieksprijs ging naar het project Developing International Intercultural Competences. De prijzen werden uitgereikt door bestuurslid Jacomine Ravensbergen.

Lees hier het artikel op Punt.

In de zeventiende eeuw werd Fort Isabella gebouwd als vesting om Den Bosch te verdedigen. De komende jaren verandert het fort in Vught in een mini-samenleving. Nog nooit is zoiets in Nederland op deze schaal opgezet. Ontstaan uit een zoektocht naar betere zorg, omvat het concept voor Fort Isabella een complete samenleving met bovenliggende pijlers: wonen, werk en recreatie.

Vanuit Fort Isabella werken docenten en studenten van verschillende academies en opleidingen aan opdrachten en projecten die impact hebben voor het Fort. De verbindende factor is de context van het Fort en het feit dat de opdrachten zich richten op het verbeteren van de situatie van mensen (people), de omgeving (planet) en waarde creatie (prosperity). Inmiddels hebben 70 Avansstudenten uit 12 verschillende opleidingen geleerd en gewerkt in Fort Isabella.

“Fort Isabella heeft de Avans Innovatieprijs verdient omdat het een erg breed project is”. ligt juryvoorzitter en bestuurslid Jacomine Ravensbergen toe. “Er zit ondernemerschap in, het is maatschappelijk verantwoord en brengt verschillende disciplines samen.”

Wat volgens Ravensbergen Fort Isabella zo bijzonder maakt, is dat er vernieuwend onderwijs wordt geboden in de context van het beroepenveld. “Daarnaast biedt het een andere manier van multidisciplinair werken. Studenten studeren af binnen hun eigen vakgebied, maar er vindt op regelmatige basis intervisie plaats met professionals en studenten uit andere disciplines. Zo wordt monodisciplinair toch multidisciplinair.”

Developing International Intercultural Competences

Studenten halen meer uit hun periode in het buitenland als ze zich van tevoren goed voorbereiden en vervolgens ook reflecteren op hun ervaringen in het buitenland. In samenwerking met zeven academies is daarom een programma ontwikkeld waarbij studenten in multidisciplinaire groepen werken aan hun groei op het gebied van internationale en interculturele competenties. Dit programma kreeg op de Onderwijsdag de publieksprijs.

Pluim

Naast de Innovatieprijzen werden ook twee andere initiatieven bij Avans in het zonnetje gezet via een Pluim. Deze ging naar Senior Kwalificatie Examinatoren. Zij zetten zich in voor de kwaliteit van toetsen bij Avans en hoe dat ander en beter kan. De andere Pluim ging naar Eb & Vloed, dat is een Whatsappgroep van docenten van acht verschillende academies die op een informele manier kennis uit wisselen over multidisciplinair werken.

De Avans Innovatieprijzen worden jaarlijks uitgereikt tijdens de Onderwijsdag aan innovatieve onderwijsconcepten binnen de hogeschool. Winnaars krijgen een bedrag van 2.500 euro om hun concept verder te ontwikkelen. Vorig jaar gingen de Avans Innovatieprijzen naar de Avans Multidisciplinary Experience (AMX).

Foto's: Gert de Heer