Pop-up University Avans en NHTV op Het Grootste Kennisfestival van Zuid-Nederland

Een festival met de inhoud van een heel groot congres, maar de sfeer van een muziekfestival. Dat is Het Grootste Kennisfestival van Zuid-Nederland dat plaatsvindt op donderdag 13 september op het Klavers-Jansen-terrein in Breda. Onderdeel van het festival is de Pop-up University van Avans en NHTV. Verschillende onderzoekers en studenten leveren een bijdrage.

Het thema van de dag is innovatief organiseren. Het festival is bedoeld voor iedereen die daar dagelijks mee bezig is. Of je nu bij de overheid, in de zorg of het onderwijs, of bij een commercieel bedrijf werkt. Iedereen ziet enorme veranderingen op zich af komen. Hoe ga je daar goed mee om? Hoe innoveer je echt? Waar kun je morgen mee aan de slag? Een overzicht van alle sprekers, singer-songwriters en bands vind je op Het Grootste Kennisfestival

Pop-up University

Avans en NHTV delen kennis en expertise die ze in huis hebben in de Pop-Up University met als thema ‘De duurzame stad’. Hoe leven, werken en studeren we in het Breda van 2030? Avans verzorgt de volgende programmaonderdelen.

• Student in the lead, studenten HRM

Sinds 3 jaar ziet de opleiding Human Resource Management op Avans er radicaal anders uit. Geen lessen, overvolle collegezalen, roosters en tentamens meer, maar actuele praktijkcases bij échte opdrachtgevers. En met resultaat: hogere studentenbetrokkenheid, grotere leerimpact en wendbare professionals. Studenten demonstreren hoe dat nieuwe onderwijs eruit ziet.

• Biobased bouwen - Jasper Sluis en Davine Blauwhoff, onderzoekers Centre of Expertise Biobased Economy

In een biobased economy nemen groene grondstoffen de rol over van fossiele grondstoffen. Kleurstof voor kleding en ingrediënten voor cosmetica en medicijnen halen we uit planten, plastic maken we uit aardappelen. Jasper Sluis en Davine Blauwhoff gaan in op biobased toepassingen, en hoe Avans Hogeschool de regio helpt haar footprint te verkleinen.

Plan je eigen energietransitie! - Jack Doomernik, lector Smart Energy
Tijdens de Pop-up University zal Jack Doomernik de ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie en de bijgaande uitdagingen toelichten. Bijzondere aandacht besteedt hij aan de maatregelen die je zelf kunt nemen om je voetafdruk te verkleinen. Zo plan je je eigen energietransitie. Van duurzaam denken naar duurzaam doen.

• Duurzaam organiseren - Tonnie van der Zouwen, lector Sustainable Working and Organising

Tonnie van der Zouwen deelt haar kennis over nieuwe vormen van werken en organiseren, om duurzame ontwikkeling van personen, organisaties en netwerken te realiseren. Actieonderzoek en het betrekken van het hele systeem van belanghebbenden spelen daarin een belangrijke rol. Dat gaat over de grenzen van disciplines, afdelingen en organisaties heen. Niet alleen praten over samenwerken en innovatie, maar beginnen met samen te werken aan een vraagstuk dat er toe doet.

• Laat je hersens zweten - John Dierx, lector Leven Lang in Beweging

Het credo van nu: “Hoe meer je zit, hoe ongezonder je bent en hoe eerder je opgebrand bent.” Bangmakerij en een hype of wetenschappelijk feit? Kom, luister en ervaar in deze interactieve lezing de zin en onzin van sporten en bewegen en wat het doet met je lijf en je hersenen en dus duurzame inzetbaarheid.

Het festival duurt van 13.00 tot circa 21.30 uur. Kaarten zijn te bestellen via de site van het festival