Een platform waarop bedrijven, docenten en studenten op een voor hen geschikt moment kunnen werken; AvansConnect is een perfect voorbeeld van co-creatie tussen Avans en het werkveld. Steeds meer bedrijven plaatsen er opdrachten en bieden er stage- en afstudeerplekken aan. En steeds meer studenten weten er zo’n opdracht uit te pikken via AvansConnect. Wat zijn de grote voordelen en wat kan er nog beter?

Weten wat AvansConnect precies doet voor het werkveld en voor studenten en werknemers binnen Avans? Lees hier alles over het project.

Efficiënter

Annemarie Hendrikx van zorgverlener Amarant maakt sinds de start van de pilot gebruik van AvansConnect. Zij hebben elke dag honderden stagiaires van verschillende scholen rondlopen; en dus is alle hulp welkom. “Natuurlijk, voor ons geldt ook: hoe efficiënter hoe beter. AvansConnect voegt echt wat toe. Het is een ideaal platform voor ons om vacatures en opdrachten te promoten, en we kunnen nu met verschillende vacatures een bepaalde doelgroep aanspreken. Bovendien houden we alles in eigen hand. We weten dat we met het plaatsen van de vacatures en opdrachten altijd de juiste informatie verspreiden.  Doen we dat niet, dan ligt de fout in ieder geval bij onszelf.”

Samenwerking

Het eerste jaar was het af en toe nog wel wat passen en meten. Wat werkt wel, maar vooral ook: wat werkt er niet? “Vooral in het begin waren er nog weleens wat praktische en technische strubbelingen”, vertelt Annemarie. “Dat is vervelend, maar ik heb wél altijd het idee gehad dat er echt wat met onze feedback werd gedaan. Als er iets niet werkte, konden we dat direct melden aan een contactpersoon binnen Avans. Dat bevordert de samenwerking, en het lijkt me ook fijn voor Avans om die feedback rechtstreeks uit het werkveld te krijgen.”

Feedback

Jel Bedaux, Product Owner van AvansConnect, erkent dat de feedback essentieel is voor het doorontwikkelen van de app. “De feedback is heel divers. We hebben, naast de concrete terugkoppeling vanuit het werkveld, ook een test gedraaid met studenten om te kijken waar zij in eerste instantie tegenaan liepen. AvansConnect is in vergelijking met het systeem dat we hiervoor gebruikten overzichtelijk. Maar alles wat nieuw is, moet van de grond af opgebouwd worden. Inmiddels is AvansConnect volledig functioneel, en horen we vanuit het werkveld dat ze vooral blij zijn dat ze eenzelfde opdracht bij meerdere academies tegelijk kunnen plaatsen.”

De student

Voor het werkveld is AvansConnect dus een zegen. Bij co-creatie draait het om een situatie waar beide kampen profijt hebben van de samenwerking: dat noemen we wederkerigheid. Mariëlle van den Hoek is vierdejaars student bij Avans en maakte deel uit van de testfase van AvansConnect. “We zijn inmiddels al een tijd verder en ik merk dat het ideaal is voor studenten die moeite hebben met het zelf vinden van een opdracht of stageplek”, vertelt ze. “Op dit platform kun je namelijk in één oogopslag zien welke vacatures er aansluiten bij je eigen opleiding. Dat is veel overzichtelijker dan het internet afspeuren voor die ene opdracht die misschien bij je past. Het zou goed zijn als nóg meer bedrijven het gaan gebruiken, zodat het aanbod nog wat groter is. Dan voelen ook meer studenten -en hun docenten- de urgentie om er gebruik van te maken.”

Koppeling Avans One

Een manier om het grootschaliger aan de man te brengen, is de koppeling aan Avans One. Jel vertelt: “Avans One is een schil over de verschillende Avans-systemen. Ook AvansConnect valt daar onder.” Veel studenten gebruiken Avans One voor actuele roosters en Brightspace, maar nu komen er dus ook meldingen binnen als bijvoorbeeld een stageopdracht via AvansConnect wordt goedgekeurd. Op deze manier wordt de drempel lager, en het gebruik een stuk vriendelijker.

De cijfers: tot op heden zijn er al zo’n 7.000 studenten actief geweest in het systeem. Circa 3.500 contactpersonen van bijna 3.000 bedrijven hebben inmiddels een account aangemaakt in AvansConnect, en zij hebben tot nu toe bijna 4.000 opdrachten in het systeem geplaatst. Op dit moment komen er dagelijks zo’n 70 vacatures bij.

Heb je na het lezen van dit artikel vragen over het gebruik van AvansConnect? Dan kun je altijd terecht bij ServicePunt.