Techniek Nederland, Wij Techniek, TVVL en ISSO organiseren op donderdag 18 november de tweede Techathon. Aan 10 verschillende teams de uitdaging om in 1 dag tijd een concreet plan te maken voor de circulaire herontwikkeling van rijksvastgoed. Ook studenten van Avans doen mee. Zij worden online geassisteerd door docenten en onderzoekers van diverse technische opleidingen en lectoraten.

De Techathon is opgezet in samenwerking met het Rijksvastgoedbedrijf en de HAN|SEECE. Door het vastgoed circulair te herontwikkelen wil het Rijksvastgoedbedrijf het benodigde aantal grondstoffen minimaliseren, bestaande materialen zoveel mogelijk hergebruiken en bio-based materialen toevoegen. Met deze Techathon wil de technische sector het Rijksvastgoedbedrijf helpen bij het realiseren van dit doel.

Haalbaar en betaalbaar plan

De samenwerking tussen high potentials uit installatiebedrijven en veelbelovende hbo- en mbo-studenten is een belangrijk aspect van de Techathon. De kruisbestuiving van professionals en studenten wordt toegepast op een concrete praktijksituatie; de teams krijgen de opdracht om met een technisch en financieel haalbaar plan te komen voor de circulaire herontwikkeling van Stationsplein-West 30 in Arnhem. Het plan moet óók realistisch en toepasbaar zijn in andere situaties.

Benieuwd naar het gebouw waar de opdracht om draait? Vlogger Joshua geeft je online een rondleiding door en rond het gebouw. Bekijk de vlog!

Pitch en livestream

De teams krijgen precies 1dag de tijd om hun plan af te ronden en samen te vatten in een aansprekende pitch. Een deskundige jury onder leiding van Marleen Hermans, Hoogleraar Publiek Opdrachtgeverschap in de Bouw, beslist welk team deze tweede Techathon wint. De prijs voor het winnende team bestaat, naast natuurlijk bekendheid, eeuwige roem en glorie, uit een mooi geldbedrag en een combinatie van circulaire items.

De plenaire onderdelen van de Techathon zijn via een livestream voor iedereen te zien via tnl.nu/techastream21. Dit zijn de opening van 08.30 tot 09.00 uur en de pitches en bekendmaking van de winnaars van 17.00 tot 19.00 uur. Maar ook gedurende de dag kun je de Techathon volgen via de socials van de deelnemende partijen via #techathon2021.

Lees meer over de Techathon op www.connect2025.nl/techathon.

• 08.30 - 09.00 - Officiële opening door:
    • Jacques van der Krogt, voorzitter Commissie Innovatie Techniek Nederland
    • Doekle Terpstra, voorzitter Techniek Nederland
    • Roger Mol, directeur Transacties & Projecten van het Rijksvastgoedbedrijf
  • 09.00 - 17.00 - Teams werken aan het vraagstuk
  • 17.00 - 18.15 - Presentatie van de ideeën - pitches van alle deelnemende teams
  • 18.15 - 18.45 - Juryberaad
  • 18.45 - 19.00 - Bekendmaking van het winnende team en afsluiting door Erik van Engelen, directeur Techniek Nederland

Deelnemende teams

De volgende teams doen mee aan de Techathon 2021:

• Team 1: Breman - Windesheim - Cibap Next
  • Team 2: Croonwolter&dros - Hogeschool Rotterdam - ROC Dordrecht/Scalda