Vier Avansstudenten hebben afgelopen weekend de vierde editie van de City Deal Challenge gewonnen. Dat is een hackathon om met data Brabantse steden groener te maken.

Met hun idee om grondwaterkwaliteit te verbeteren in Brabantse steden wonnen ze een prijs van 750 euro in de categorie Water. “Als we ons geld binnen hebben voelt de overwinning nóg beter”, vertellen vierdejaarsstudenten Industriële Automatisering Bart Minten, Giando van den Heuvel, Ruben Gepkens en Sil van Eck lachend op de vraag hoe hun overwinning voelt. “Nee, we zijn er echt blij mee. Aan de challenge deden ook een aantal universiteitsteams mee en een team dat al drie jaar op rij won. Om dan als hbo-studenten voor het eerst mee te doen en ook nog eens te winnen, is heel mooi.”

Grondwaterkwaliteit

De City Deal Challenge staat elke keer in het teken van het bedenken van innovatieve ideeën om steden of de provincie Noord-Brabant te verbeteren middels datagebruik. Bij de laatste editie, de Hackathon Masters, moesten deelnemers ideeën bedenken om Brabantse steden groener te maken. Gekozen kon worden uit de thema’s leefomgeving, gezondheid en water. De in totaal zo’n vijftig deelnemers werkten afgelopen vrijdag en de zaterdag vanuit de Jheronimus Academy of Data Science aan hun opdracht. Het groepje van Giando, dat meedeed met de challenge doordat hun minordocent erover vertelde, koos voor water. Hun opdracht bestond uit het zoeken naar manieren om de grondwaterkwaliteit in Brabantse steden te verbeteren.

(lees het volledige artikel op Punt.)