Op 21 oktober presenteerde het projectteam “Vehicle to X Charger” de prototypes van de Greeny, een apparaat om stroom te onttrekken uit een elektrische auto. Het lectoraat Smart Energy is één van de partners in dit project.

Een van de aanwezigen bij deze succesvolle lancering was Anne-Marie Spierings, gedeputeerde Energie, Circulaire Economie en Milieu bij de Provincie Noord-Brabant. Zij hield een flitsend betoog over waarom het zo belangrijk is om ten alle tijden innovatief te blijven tijdens de energietransitie.

Wat is de Greeny?

Onze maatschappij kan niet zonder elektriciteit. Naast het huishouden vinden we het heel normaal om stroom te hebben op de wildkampeerplaats, in je off-grid Tiny House of bij dat spontane feestje aan het strand. Met de ontwikkeling van de schone Greeny is dat nu mogelijk. De Greeny vervangt de kleine dieselgenerator als stroombron op plaatsen waar geen stopcontact is. In combinatie met een elektrische auto levert het apparaat 7 kW aan stroom, dat is vergelijkbaar met zo’n 3 stroomgroepen in de huisaansluiting. Dat is genoeg voor de complete behoefte van een Tiny House of het correct functioneren van enkele foodtrucks. Het apparaat maakt het dus mogelijk om verder onafhankelijk te zijn van een vast stroomnetwerk.

Wat belooft de Greeny?

• Minder afhankelijkheid van het stroomnet;
  • Een extra functie voor de personenauto;
  • Schonere lucht en minder CO2;­
  • En altijd een goed verhaal tijdens de buurtbarbecue .

Wie ontwikkelt de Greeny?

Ontwikkeling van het apparaat vindt plaats door de vier projectpartners Bender Benelux, Power Research Electronic (PRE), Het lectoraat Smart Energy van Avans Hogeschool en Greeny Energy. Het project wordt uitgevoerd met behulp van subsidie uit het provinciale programma ‘Brabant Geeft Energie’ en wordt eind 2021 afgerond. In totaal worden drie volledig functionele prototypes opgeleverd.

De projectpartners zijn:

Wil je meer weten over de Greeny? Neem contact op met Mark de Pooter van Greeny Energy [email protected].