Nieuws

Studentenwelzijn is een speerpunt in Ambitie 2025 van Avans Hogeschool. Met dit doel worden meerdere middelen ontwikkeld. Zoals de Welzijnsmonitor-app, de SWITCH-training bij twijfel over de studiekeuze en peercoaching voor en door studenten. Maar ook de activiteiten van Avans Extra en een nieuwe rol voor studieloopbaanbegeleiders. Volg de links om de complete artikelen te lezen op BijAvans.

1. Welzijnsmonitor-app

Deze app is ontwikkeld om studenten feedback te geven. De tool helpt bij het zoeken van een antwoord op vragen over gevoelens en ontwikkelkansen, trainingsmogelijkheden, coaching en wie daarbij kan helpen. Daarnaast geeft de app ons als hogeschool input voor ons onderwijs van de toekomst. Het gaat helpen bij het vergroten van studiesucces, het maken van keuzes, differentiatie in het onderwijs, talentontwikkeling en het ontwikkelaanbod van Avans.

Jessica Nooij is beleidsonderzoeker en data-scientist bij Avans en leidt de ontwikkeling van de Welzijnsmonitor-app. “Studenten hebben vaak het gevoel dat ze alles perfect moeten doen, vooral door de invloed van social media en de veelheid aan keuzes die ze moeten maken doordat opleidingen steeds flexibeler worden. Daarom is het belangrijk dat wij met ons onderwijs ons steeds beter focussen op studentenwelzijn.”

Een mood tracker

Maar hoe kan een app helpen om het welzijn van studenten te verbeteren? Jessica: “Door welzijn goed te monitoren: hoe zit je in je vel? Spelen er vragen of problemen die het studeren lastiger maken? Ook kun je straks met een mood tracker aangeven hoe je je voelt, hoeveel stress je ervaart. De app kan je vervolgens meteen een goed hulpmiddel bieden. Van een meditatieoefening tot een doorverwijzing naar een decaan of studieloopbaanbegeleider.”  

2. SWITCH-training bij twijfel

Succesvol studeren lukt als je lekker in je vel zit. Daarom is het natuurlijk belangrijk dat je het gevoel hebt dat je de juiste studiekeuze hebt gemaakt. Als je twijfelt, kan de SWITCH-training je de goede weg op helpen. Projectleider Eva-Lisa Jansen legt uit hoe het werkt.

Je staat er niet alleen voor

En hoe ziet dat er concreet uit? Eva-Lisa: “Het programma bestaat uit 3 onderdelen: waar kom ik vandaan, waar sta ik nu en waar ga ik naar toe. Je werkt in kleine groepjes, met studenten uit verschillende opleidingen. Dat geeft je al snel het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Je komt 6 weken lang elke week een dagdeel bij elkaar en krijgt huiswerk. De conclusie na SWITCH kan zijn dat je bij Avans blijft, maar dat hoeft niet. Als een andere plek beter bij je past, dan is dat ook een mogelijkheid. Maar binnen Avans kun je ook een overstap maken, bijvoorbeeld naar de Associate Degree Academie.”

Zelf begon Eva-Lisa met een studie aan de Sociale Academie van Avans, toen bleek dat het toch niet was wat ze wilde. “Ik ben overgestapt naar BUAS, maar ook daar kon ik mijn draai niet vinden. Dus ging ik weer terug naar Avans, voor een studie Communicatie deze keer. Die heb ik succesvol afgerond. Maar als SWITCH in die tijd had bestaan, dan had dat misschien wel een overstap gescheeld.”

Je kunt je hier aanmelden voor SWITCH.

3. Je zorgen te lijf gaan met peercoaching

Als je stress voelt, kan het helpen om daar met een medestudent over te praten. Die herkent de situatie misschien uit eigen ervaring. Om die reden is het project peercoaching opgezet. Derde- en vierdejaarsstudenten krijgen daarin een training tot coach. Studenten met een beperking, eerstejaars en internationale studenten kunnen bij hen terecht als ze niet lekker in hun vel zitten.

Marieke Boonen is studieloopbaanbegeleider en docent/trainer beroepsvaardigheden bij Avans. Zij leidt het project en zet peercoaching op de kaart. Voor studenten is het goed voor hun ontwikkeling om een peercoach te worden, zegt Marieke. “Zij krijgen er energie van als ze iets kunnen betekenen voor hun medestudenten. Ze worden goed begeleid en krijgen intervisiebijeenkomsten met elkaar en met de docent. Na de training krijgen zij een certificaat en er staat een vergoeding tegenover.”

Een deelgenoot zoeken

Voor studenten uit de doelgroep is contact opnemen met een peercoach een goed idee. “Dan kun je met iemand praten en hem of haar deelgenoot te maken van je zorgen of problemen. Misschien staat de decaan of studieloopbaanbegeleider (SLB’er) gevoelsmatig verder weg. Of praat je daarnaast gewoon graag met een medestudent. ” Voor meer informatie kun je een mail sturen.

4. Avans Extra voor dates, leefstijl en veel meer

Kort gezegd zorgt Avans Extra al 3 jaar voor extra-curriculaire activiteiten. Inmiddels werken ze met 8 collega’s aan het aanbieden van extra-curriculaire activiteiten en het aantal studenten dat er gebruik van maakt, blijft groeien. Toch willen ze meer.

Teamcoördinator en programmamanager van Avans Extra Renate van Dierendonkc-Zweers legt uit: “We willen met name het aanbod nog prominenter onder de aandacht van studenten brengen. We overleggen nu met Ontwikkelen@avans over opname in het onderwijsontwikkelplatform Avans StudyPath.”

Studenten koppelen

Naast workshops over leefstijl en studeren, koppelt Avans Extra studenten aan elkaar om kennis te maken, via Avans Dates. Nu nog even online en nee, het hoeft niet romantisch te zijn. Studenten van Green Office hebben dit opgezet. Er is een dankbaarheidsprogramma – Heb jij even geluk – en ze organiseren een Digital Detox.

Het brede en gevarieerde aanbod extra-curriculaire activiteiten vind je op extra.avans.nl.



5. De veranderende rol van studieloopbaanbegeleiders

Dat studentenwelzijn meer omvat dan alleen de studievoortgang, wordt steeds duidelijker. Docenten die de rol van studieloopbaanbegeleider uitoefenen, zien hun rol veranderen. “Het vraagt om nieuwe vaardigheden en manieren om kennis te delen”, zegt Dorien Meeuwis, die het professionaliseringsproject begeleidt.

Nieuwe vragen

Door het nieuwe onderwijsmodel dat meer flexibiliteit en keuzemogelijkheden biedt, hebben studenten meer - of een andere - behoefte aan begeleiding. Er ontstaan nieuwe vragen rondom talent en welzijn en daarbij is de eerdergenoemde Welzijnsmonitor-app een mooi hulpmiddel bij. Zowel de student als de begeleider heeft toegang tot de app.

Zo ontstaat er een omgeving waarbij iedereen de kans krijgt om zich te ontwikkelen en waar talenten worden benut.