Door de coronamaatregelen zag het onderwijs van Avans er afgelopen jaar anders uit, maar nog altijd zijn studenten zeer tevreden over hun opleiding bij Avans. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2021 (NSE), het grote tevredenheidsonderzoek onder studenten in Nederland. Bijna de helft van alle Avansstudenten vulde aan het begin van dit jaar de vragenlijst in, een recordaantal.

Resultaten Nationale Studenten Enquête 2021

Betrokkenheid

Avans scoort op de alle thema’s hoger dan het landelijke gemiddelde in het hbo. Vooral de betrokkenheid van studenten bij het onderwijs van Avans is hoog. Studenten ervaren Avans als een veilige en inclusieve omgeving waar zij zichzelf kunnen zijn en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Ze zijn dan ook erg tevreden over de sfeer in het algemeen en voelen zich thuis bij Avans. Verder zijn studenten tevreden over de inhoudelijke deskundigheid van docenten en over de kennis die docenten hebben over de beroepspraktijk.

Coronapandemie zorgde voor uitdagingen

Paul Rüpp, voorzitter College van Bestuur: “Ik ben natuurlijk trots op deze resultaten. Zeker gezien het afgelopen jaar waarin de coronapandemie voor grote uitdagingen heeft gezorgd. En dan is het fantastisch om te lezen dat studenten onze docenten hoog waarderen om hun kennis, beroepservaring en betrokkenheid. Daar gaat het natuurlijk om: de hoge tevredenheid is een compliment voor iedereen die dagelijks hard werkt aan en in ons onderwijs. En we weten nu ook waar het nog beter kan. Daar gaan we uiteraard mee aan de slag.”

Avans zet onder meer de ontwikkeling van kwalitatief goed online onderwijs door. Door de coronamaatregelen is de overgang naar meer online onderwijs in een stroomversnelling beland. Uit de NSE blijkt dat er nog ruimte is voor verbetering op dit gebied.

Opleidingen die er uitspringen door een hoge tevredenheidsscore zijn: Human Resource Management (Breda), Ad Communicatie (Den Bosch), Master of Animation en Technische Bedrijfskunde (deeltijd).

Nieuwe, korte vragenlijst

Het is 2 jaar geleden dat de NSE voor het laatst is gehouden. In 2019 trok Avans Hogeschool zich samen met de andere hogescholen terug uit het proces, omdat de betrouwbaarheid van de data ter discussie stond. Dit werd onder andere veroorzaakt door toepassing van de privacywet. In 2020 dwarsboomde de coronapandemie een nieuw voorbereide enquête.

Studenten hebben dit jaar zelf een bijdrage geleverd aan de inhoud van de NSE. De enquête is korter en krachtiger en kon volledig anoniem ingevuld worden. Inhoudelijk beperkte de vragenlijst zich tot de meest centrale thema’s in het onderwijs.

Door het NSE dashboard is het mogelijk om beoordelingen te vergelijken van studenten van dezelfde opleiding bij verschillende instellingen. Dit helpt zoekende studenten bij hun studiekeuze.

Bekijk hieronder het NSE-magazine.