​​​​​​​Een aanpak ontwikkelen om gezinnen en kinderen met een vader in detentie in een vroeg stadium te herkennen én te ondersteunen: dat is de essentie van het project Ouder in Detentie. Dankzij een toegekende subsidie van ZonMw gaan de lectoraten Transmuraal Herstelgericht Werken en Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties van start met dit project.

Het betreft een uniek project waarbij diverse organisaties in het Zorg- en Veiligheidsdomein voor het eerst samenwerken op het thema ‘Ouderschap en Detentie’.

Het onderzoek

Detentie van een ouder zorgt vaak voor problemen of verergert bestaande problemen. Samen met kinderen, hun verzorgers en de gedetineerde vaders werken we aan behoud of herstel van de vader-kindrelatie en versterken andere sociale contacten. Uit onderzoek blijkt dat een positief sociaal netwerk een beschermende factor is voor alle betrokkenen. Ook is het betrekken van het sociale netwerk in het re-integratieproces van de gedetineerde vader een belangrijke ondersteuning in het stoppen met misdaad.

Ga naar de projectsite voor meer informatie over het project en de projectpartners van Ouder in Detentie.