Een plek creëren waar studenten en onderzoekers kunnen experimenteren met composietmaterialen (zoals met vezelversterkte kunststoffen): dat was een wens binnen de opleidingen Werktuigbouwkunde en Mechatronica van Avans Hogeschool. Een wens die met de inrichting van het Advanced Materials Lab (AML) aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch eindelijk is vervuld!

Investeren om verder te professionaliseren
Het lab is goed uitgerust: de nieuwgeplaatste zuurkast maakt het mogelijk om op een veilige manier harsen te mengen. Samen met de instructeurs van het praktijkonderwijs in Den Bosch is gezorgd voor een goede afzuiginstallatie. Daarnaast wordt geïnvesteerd in productiemiddelen om composietmaterialen te maken, zoals een mobiel vacuümstation. Dit apparaat maakt productie op basis van vacuüminfusie mogelijk. Testapparatuur was al aanwezig, zodat de gebruikers de eigenschappen van de materialen kunnen bepalen.

Op dit moment gebruiken studenten Werktuigbouwkunde het AML om te werken aan het 3de-jaars project ‘Licht e n Stijf Construeren’. Tijdens dit project ontwerpen de studenten eerst een onderdeel van een robotarm uit composietmateriaal en maken dit vervolgens ook. Verder zal het AML worden benut voor de minor Aerospace Engineering & Maintenance in Breda. De komende periode wordt het lab verder uitgebreid, zodat men er ook thermoplastische composieten kan maken.

‘Winst’ door samenwerking binnen het AML
Kortom, in het lab kunnen (docent)onderzoekers en (toekomstig) professionals samen aan de slag om te leren én te innoveren: om aan de hand van de behoefte in de praktijk nieuwe materialen te ontwikkelen of bestaande materialen op een nieuwe manier toe te passen. Kennis die niet alleen belangrijk is voor het oplossen van vraagstukken, maar vooral ook in het onderwijs deze inzichten te verweven. Dit biedt het hoger onderwijs om voorop te lopen als het gaat om het toepassen en delen van de nieuwste inzichten en technieken. Belangrijk, omdat juist nu behoefte is aan het helpen van technisch talenten voor nu én voor de toekomst. Het lectoraat Nieuwe Materialen en hun Toepassing helpt daarom het AML te professionaliseren, met hun kennis en kunde op het gebied van composietmaterialen. Zo levert het lectoraat door het samenbrengen van onderzoek, onderwijs en de beroepspraktijk een bijdrage aan ‘winst’ voor alle partijen.