Moïse Eijkhout is vierdejaars pabostudent en volgde de minor Creatief Schrijven. Als eindopdracht van haar minor moest ze een boek schrijven, maar daar liet ze het niet bij. “Ik heb het nu 400 keer laten drukken en het is nu te koop bij lokale winkels zoals Albert Heijn en Bruna”, vertelt Moïse trots.

Dat het een kinderboek moest worden was al snel duidelijk. “Ik sta natuurlijk voor de klas, dus ik geef les aan de doelgroep van het boek. Daarnaast pas ik op bij een meisje van 9 jaar, dus ik kom al snel in de beleving van kinderen”, legt Moïse uit. Tijdens de minor kregen studenten oefeningen om creatief te worden, waarna er geschreven moest worden. Toch was het bij Moïse niet moeilijk om iets te bedenken: “Ik begon te schrijven en toen kwam het verhaal eigenlijk vanzelf.”

Molly’s Missies

“Molly’s missies gaat over een meisje van 10 jaar dat een erfstuk krijgt van haar opa. Wanneer ze dat draagt, heeft ze de mogelijkheid om met vliegende dieren te praten. Die dieren seinen haar in met verschillende missies, zoals het helpen van mensen en dieren in nood”, vertelt de schrijfster. Er zitten ook nog maatschappelijke boodschappen in het verhaal, zoals wie iets goeds doet voor een ander kan goede dingen terug verwachten. Maar ook herkenbare dingen zoals drukke ouders en ruzies met broers of zussen komen aan bod. Hoewel het een voorleesboek is, kunnen kinderen het ook zelf lezen. Het leesniveau is groep 6, waardoor het goed is voor de woordenschat van kinderen.

Dit is een artikel van Punt. Hoe Moïse haar boek uitgaf en of er een vervolg komt, lees je op punt.avans.nl.