Voor docenten en medewerkers die werken in lockdown moeilijk kunnen combineren met het thuisfront, huurt Avans studenten in die oppassen. Bouwkundedocent Monique Voet heeft op donderdagmiddag haar handen vrij omdat Social Workstudent Floor Boetzkes op haar kids past.

Een glas drinken dat omvalt, strijkkralen die door de woonkamer heen rollen of een van de kids die ‘klaar’ roept vanaf het toilet. Docent Monique Voet van de Academie voor Bouw en Infra is na ruim een jaar zelf ook ‘klaar’, met multitasken. “Een half jaar werkte ik aan een klein campingtafeltje, met de kids om mee heen als de scholen dicht waren. Ik bracht ze liever niet naar opa en oma in verband met besmettingsgevaar”, vertelt Monique.

Ook van de noodopvang, waar ze als docent recht op heeft, maakte ze geen gebruik. “Soms gingen de kinderen namelijk wél een paar dagen naar opa en oma. Zo hadden mijn man en ik onze handen even vrij tijdens het thuiswerken. Als ik de kids dan ook naar de noodopvang zou brengen, was ik bang dat ze het virus alsnog mee naar huis brachten. Juist daar was het besmettingsgevaar hoger omdat er meer kinderen bij elkaar komen.”

2 banen in 1 formule

De dagen dat haar zoon (5 jr) en dochter (4 jr) wel thuis waren en online onderwijs kregen, waren vrij heftig. “Beiden kregen les via de tablet, waar we ze bij moesten helpen.” Na een halve dag lag Monique er naar eigen zeggen ‘af’. “Zelf online lesgeven en tegelijkertijd de kinderen helpen met het krijgen van online onderwijs was pittig en eigenlijk niet te doen. Dat zijn in feite 2 banen, maar die krijg je niet allebei in 1 formule gepropt.”

Alle mogelijke oplossingen brachten Monique en haar man ten uitvoer: ze wisselden elkaar af of brachten de kids naar opa en oma. “Én toen kwam de melding van Avans voorbij waarin de thuiswerkondersteuning werd aangeboden”, zegt Monique. “Je kunt in deze situatie alle hulp gebruiken, dus ik heb me ingeschreven en niet veel later ben ik gekoppeld aan student Floor.”

Kids uit school halen

“Ik haal de kids van Monique op van school en speel bij hen thuis spelletjes en knutsel of puzzel met ze”, vertelt eerstejaarsstudent Floor. “Het leukste moment is als ze de school uitkomen en mij zien staan. Dan zijn ze zo enthousiast!”

Floor zag de melding over thuiswerkondersteuning voorbijkomen op Blackboard en besloot zich gelijk aan te melden. “Ik heb al vaker opgepast, dat vind ik hartstikke leuk om te doen. Het past ook bij mijn opleiding en ik hoop dat ik de oppasuren kan gebruiken voor de open ruimte – uren die studenten gebruiken voor zelfontwikkeling, zoals het lezen en kijken van studie gerelateerde boeken of films, of het geven van huiswerkbegeleiding.”

Ervaring opdoen

Naast dat haar oppasbaantje bij docent Monique goed verdient, leert Floor er naar eigen zeggen ook veel van. “Meer dan ik had verwacht. Ik leer veel in de omgang en communicatie met deze doelgroep. Die ervaring kan ik meenemen tijdens de opleiding.” Hoeveel euro per uur Floor verdient, houdt ze liever voor zich. “Ik wil niet dat studenten dit gaan doen voor het geld, maar juist voor de bezigheden.”

Inmiddels maken zo’n 20 docenten en medewerkers gebruik van de thuiswerkondersteuning van Avans. De opvang is bedoeld voor kinderen tot en met zestien jaar, voor maximaal 24 uur per week. Huiswerkbegeleiding is mogelijk, en ook studenten met kinderen kunnen gebruik maken van de regeling. Uitzendbureau Driessen matcht studenten en docenten en medewerkers aan elkaar.