Maar liefst 95% van de werkgevers denkt dat werknemers na afloop van de coronacrisis vaker vanuit huis zullen blijven werken. 2 dagen per week thuiswerken lijkt daarbij de norm. Hiermee zal de rol van het kantoor definitief veranderen, denkt Erik Veurink, directeur van Brainport Industries Campus (BIC). Het kantoor wordt een plek voor inspiratie en sociale ontmoetingen. Het is dan ook belangrijk om te kijken hoe waarde kan worden gecreëerd voor dit ecosysteem. Samen met Avans Hogeschool startte BIC daarom het traject om de sociale cohesie op de campus te vergroten.

2 Studenten van de minor Improving Innovations van Avans brachten in kaart waar bedrijven op BIC behoefte aan hebben. Wendy Harthoorn en Joris Verheij zitten in hun laatste jaar van de opleiding Technische Bedrijfskunde en kwamen er op BIC achter dat de échte binding nog wel een ‘tandje extra’ kan gebruiken. Nu de bedrijven zijn gesetteld op de campus, is er ruimte voor de volgende fase, het sociale aspect.

In kaart brengen van behoeftes

Het onderzoek deden ze niet alleen vanuit de schoolbanken, maar ze gingen ook aan de slag in de praktijk. Om uit te vinden wat bedrijven nodig hebben voor meer samenwerking, organiseerden Wendy en Joris 2 online workshops voor de BIC-bewoners. Hierin bleek dat bijna iedereen binnen de campus kansen ziet voor een inspirerend werkklimaat voor open innovatie tussen andere partijen. Maar ook kwam naar voren dat in de hightech maakindustrie bedrijven niet alles zomaar op straat gooien. Dat maakt open innovatie soms lastiger. Ook op andere plekken zoals de High Tech Campus en Strijp-S was zo’n ecosysteem er niet meteen, leerde het duo vanuit verschillende gesprekken over hoe dit elders gaat.

Samen waarde creëren

Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven ook behoefte hebben aan fysieke evenementen. Daarvoor stelt BIC een ‘community manager’ aan: een duidelijk aanspreekpunt, een persoon die iedereen op de campus kent.
In het advies van Joris en Wendy aan de campus staan nog meer ideeën over hoe ze BIC op sociaal gebied verder kunnen helpen. BIC kijkt samen met Avans of er een vervolg kan worden gegeven aan social innovation voor meer waardecreatie.

Lees het hele artikel op de website van Brainport Industries Campus.