Ze worden ook wel de ‘genaaide generatie’ genoemd; jongeren die dit jaar met een studie zijn begonnen. De afsluiting van hun middelbareschooltijd was niet zoals ze hoopten en corona boorde ook nog de examenreis en het gala door hun neus. Nu zijn ze gestart met een studie zonder bruisende introductietijd en met online colleges. Pabostudent Norah van de Schraaf vertelt hoe het voor haar is.

Leuk vindt ze haar studie aan de Pabo nog steeds, vertelt Norah. En de rekentoets die ze in december móest halen, heeft ze gehaald. Maar corona maakt het er allemaal niet fijner op. Zo zag ze pas een stageweek niet doorgaan omdat haar stageschool het niet aandurfde stagiaires op locatie te laten werken. “Ze waren bang dat we naar feestjes gingen en zo corona zouden meenemen”, vertelt Norah. “In de media hoor je dat ook de hele tijd. Maar ik ga helemaal niet naar feestjes, ik houd me aan de regels. Ik weet hoe belangrijk mijn stage is, dat laat ik niet verpesten door naar een feestje te gaan.

Aan tafel blijven zitten

Gelukkig mag ze deze week wel stage lopen op een school in groep 3. Daar kijkt ze naar uit, al stresst ze wel een beetje. De opdrachten die ze niet kon uitvoeren doordat haar vorige stage niet doorging, moet ze nu óók gaan uitvoeren. “En de leerlingen moeten de hele dag aan hun tafel blijven zitten. Dat maakt het veel moeilijker.”

Dit is een artikel van Punt. Het hele verhaal van Norah en van andere studenten lees je op punt.avans.nl.