Op een gewone werkdag lopen 50 tot 60 studenten van Avans en ROC Tilburg rond op het terrein van Gate2 in Rijen waar de Cyber Physical Factory (CPF) is geïnstalleerd. “Als alle takken van onderwijs op elkaar aansluiten, ontstaat een mooie, doorlopende leerlijn”, zegt Pierre van Kleef.

Op het terrein in Rijen ontwikkelen kennisinstellingen en industriële bedrijven praktisch onderwijs en projecten. De start was fieldlab CAMPIONE, waar werknemers, studenten en docenten toepassingen voor predictive en preventive maintenance testen en ontwikkelen, vertelt Pierre van Kleef. Hij is directeur van Gate2 en programmamanager Smart Industry van Midpoint Brabant, een organisatie die samen met ondernemingen, onderwijs en overheden werkt aan de versterking van de economie in Midden-Brabant:  “Avans selecteerde Gate2 als technologie hotspot waar studenten leren, onderzoeken en werken in een industriële omgeving.”

Van Kleef legt uit dat de samenwerking bij de minor Smart Industry bij Gate2 zo goed werkt dat het voor Avans Hogeschool naar meer smaakte. Als uitbreiding is de techhub CPF eind januari geïnstalleerd. Tot die tijd was in de hal een demomodel opgesteld waarmee docenten en studenten alvast kennis kunnen maken.

“De CPF is een soort mini-fabriek, een uitgebreide assemblagelijn”, legt Van Kleef uit. "Het totaalplaatje is mooi. Op het moment dat je onderdelen nodig hebt van het 3D-printlab, kun je die bijvoorbeeld door een robot laten halen die geprogrammeerd is om deze naar de productiestraat te brengen.” Kwartiermaker Artificial Intelligence Ricardo Abdoel en techniekdocent Olaf Crutzen van Avans Hogeschool hebben samen met het bedrijfsleven vorig jaar april het initiatief genomen tot de CPF. “Dat is allemaal begonnen met de minor Smart Industry die Olaf begeleidt.”

Materialenonderzoek

Het bijzondere van het terrein in Rijen is dat er al een behoorlijk aantal labs gevestigd zijn. Er is een lijmlab (verbindingstechnologie) en er zijn labs voor composieten, 3D-printen en metallurgisch onderzoek. Daarnaast zijn er 3 labs voor niet-destructief onderzoek (materialeninspectie zonder breken, zagen of boren, bijvoorbeeld bij composieten – vezelversterkte kunststoffen), die ook onderling co-creëren. “Dit maakt het tot een heel geschikte omgeving voor opleidingen en trainingen”, zegt Van Kleef. “Er is veel onderlinge wisselwerking tussen de activiteiten, bijvoorbeeld op het gebied van materialenonderzoek, en dat maakt het zo krachtig.”

Modulair onderwijs op thema

Van Kleef: “Er komen al jaren groepen mbo- en hbo-studenten bij ons over de vloer die aan de slag zijn met allerlei projecten. Dus die basis lag hier al. Zo kunnen we af van langdurige leertrajecten in de schoolbanken en verder bouwen aan modulair onderwijs rond thema’s, waarbij theorie en praktijk gecombineerd worden. Voor Avansstudenten liggen veel opportunities in leerwerkomgevingen. Ze kunnen versneld kennis opdoen, zien veel bedrijven en toepassingen, werken multidisciplinair en ervaren wat bedrijfsvoering is.”

Als directeur van Gate2 kan Van Kleef de nodige verbindingen leggen. Hij geeft aan dat het voor dit project belangrijk is dat de kennisinstellingen met de industrie samenwerken. “Het industriële mkb heeft veel behoefte aan ondersteuning bij innovatieprojecten en vooral ook bij implementatievraagstukken. En aan bijscholing van personeel. Zo is het ook op Gate2 gevestigde Ericsson Industries ingeschakeld om lessen te geven op het gebied van 5G. En Cool Industry geeft gastcolleges over het proces van sensor tot data. Zo kan iedereen van elkaar leren.”

De co-creatie tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid wordt ook wel triple helix genoemd. Naast partners als Midpoint Brabant, regionale overheid, Rabobank, FUJI, SBHO en ROC’s, zijn leveranciers als Festo BV ook mede-investeerder. Het project is een logisch vervolg op de minoren Smart Industry en Internet of Things die docent en mede-initiatiefnemer Olaf Crutzen geeft en sluit bovendien aan op de onderzoeksgebieden van lector Daniël Telgen van Expertisecentrum Technische Innovatie. Houd BijAvans in de gaten, daar blijf je up-to-date over de weg naar co-creatie.