Veel mkb-ondernemers in de tertiaire sector van de gemeente Den Bosch hebben het momenteel heel lastig. Dat geldt vooral voor de horeca maar ook non-food winkels, kappers en andere dienstverlenende mkb’ers ondervinden de gevolgen van de coronacrisis.

Vanuit Avans Hogeschool proberen we ons steentje bij te dragen om de sector te ondersteunen. Hiervoor nemen we deel aan project TERTS[1]. Dit project is erop gericht ondernemers te helpen bij de keuze uit nieuwe, duurzame energietechnieken zoals moderne warmtepompen, innovatieve isolatiematerialen, design zonnepanelen, warmteterugwintechnieken of smart glass.

Voor wie als ondernemer op het punt staat te renoveren, of nog wat ruimte heeft voor een investering, kunnen deze nieuwe energietechnieken bijdragen aan kostenbesparing en comfortverhoging. Het TERTS-project ondersteunt de ondernemer hierbij met gericht advies en vergoedt door middel van een subsidie een deel van de kosten. Deze aanvullende financiering kan oplopen tot de helft van de investeringen in dit type innovatieve technieken.

Onze aanpak is als volgt: we beginnen met een energiescan. Dan geven aanvullende tips advies over handige energiemaatregelen zoals het installeren van hoogrendementsglas, het aankopen van nieuwe koeltoestellen, het gebruik van ledlampen en het plaatsen van zonnepanelen. En tot slot komen we met een advies over investeringen in de nieuwere technieken.

We hebben nog ruimte om enkele ondernemers te ondersteunen. Voor interesse of meer informatie, neem contact op met Ad Breukel, onderzoeker bij Avans Hogeschool of ga naar de website van het TERTS-project.

[1] TERTS is gefinancierd binnen het Interreg V programma Vlaanderen-Nederland, het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Meer info:  www.grensregio.eu.  Het project ontvangt ook nog financiering vanuit lokale actoren waaronder de Provincie Noord-Brabant.