Medio november presenteerde de Europese Commissie een strategisch plan met gerichte acties om de ongelijkheid en discriminatie van de LGBTQ-gemeenschap aan te pakken. Goed nieuws voor het Europese project LetsGoByTalking, waar we kijken hoe herstelrecht slachtoffers kan helpen wanneer zij te maken hebben gekregen met anti-LGBTQ hate crimes.

Het projectteam bij het Expertisecentrum Veiligheid betrekt nu ook een student bij de uitwerking. We willen niet alleen achteraf de resultaten aan docenten en studenten presenteren, maar proberen ze vanaf het begin bij verschillende stadia van het project te betrekken. Daarmee maken we al tijdens de projectfase de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en werkveld.

In de persoon van Lilia Visser hebben we een zeer gemotiveerde derdejaars student van Avans bereid gevonden om mee te werken aan het project. Lilia is ook actief als voorlichter bij COC Noord-Oost Brabant. In deze rol is ze al 3 jaar betrokken bij LGBTQ-rechten, onderwijs en normalisatie. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen om aan LGBTQ-zaken te werken, past het LetsGoByTalking project hier goed bij.

“Mijn rol is om binnen de Avans-gemeenschap te onderzoeken wat de status is van LGBTQ'ers en wat Avans daar al voor doet. Zo probeer ik een verbindende rol te hebben tussen het lopende onderzoek, wat het onderwijs nu aanbiedt en waar studenten behoefte aan hebben ”.

Meer over LetsGoByTalking.