We leven in uitdagende tijden. Mkb-bedrijven die ondanks de coronacrisis het hoofd boven water houden, maken vaak al volop gebruik van beschikbare data, zoals allerhande klantgegevens en (open) databronnen. Deze datagedreven bedrijven maken slim gebruik van de mogelijkheden van digitalisering en data-analyse in de bedrijfsvoering. Het inzetten van data kan unieke inzichten opleveren voor bijvoorbeeld de verbetering van klantervaring, van dienstverlening, producten en voor toekomstscenario’s. Mkb-bedrijven kunnen nu bij de Digitale Werkplaats van Avans Hogeschool terecht voor inzicht in de meerwaarde van data voor hun onderneming.

Data- en digitaliseringsvraagstukken

De Digitale Werkplaats is als digital agency gevestigd in de GRASSO in ‘s-Hertogenbosch. De werkplaats organiseert kennissessies en workshops georganiseerd en helpt mkb-ondernemers uit de regio met data- en digitaliseringsvraagstukken.

Bij projecten wordt bijvoorbeeld de huidige bedrijfsvoering in kaart gebracht middels een data health-check en er worden kansen geformuleerd voor verbeteringen van de klantreis met behulp van data. De werkplaats levert zo een bijdrage aan het toekomstbestendig maken van de businessmodellen.

Voorbeeldproject studenten

Een voorbeeld hiervan is een project voor Care Culinair. Dit bedrijf helpt organisaties om voedselverspilling en ondervoeding van clienten in de zorg tegen te gaan door inzichten te geven over voedselverspilling. Avans-studenten ontwikkelden samen met de ondernemer en een team van experts een systeem om de data geautomatiseerd deze inzichten te laten genereren. Deze inzichten helpen Care Culinair voedselverspilling en ondervoeding tegen te gaan en kosten te besparen. Als basis hiervoor gebruikten de studenten en experts een datamodel van het JADS MKB Datalab.

Initiatiefnemers

Het initiatief voor de Digitale Werkplaats Noordoost-Brabant komt voort uit het samenwerkingsnetwerk Platform Driven by Data met de partners Rabobank Den Bosch e.o., VNO-NCW Brabant Zeeland, de Bossche Investeringsmaatschappij (BIM), Jheronimus Academy for Data Science
(JADS) en Avans Hogeschool. Het programma versnelling digitalisering MKB van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en de Provincie Noord-Brabant ondersteunen de werkplaats financieel.

Kans voor het mkb

Wilt u als mkb-ondernemer weten waar voor uw bedrijf de data kansen liggen?  Neem dan vrijblijvend contact op via [email protected]
Een van onze adviseurs zal dan zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.