Antropologen werken niet alleen in afgelegen gebieden, maar ook dicht bij huis. Bij de politie bijvoorbeeld. Lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties Janine Janssen schreef er een boek over met de titel ‘Observaties van de korpsantropoloog. Een antropologisch perspectief op wetenschapsbeoefening voor, met en bij de politie’. Op 29 oktober 2020 vond de eerste online boekpresentatie plaats.

In dit boek gaat prof. dr. Janine Janssen (Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld, Avans Hogeschool en Open Universiteit) in op haar onderzoek bij de politie naar de aanpak van geweld in naam van de familie-eer. Ze staat daarnaast vooral ook stil bij de samenwerking tussen politiemensen en andere professionals bij het agenderen en uitvoeren van onderzoek. Denk daarbij aan opvanginstellingen, in dit geval gelieerd aan branchevereniging Valente.

Sprekers

Tijdens de boekpresentatie reflecteerden prof. dr. Janine Ubink (Universiteit van Leiden), prof. dr. Dina Siegel (Universiteit van Utrecht) en dr. Marc Simon Thomas (Universiteit van Utrecht) op de vraag wat de betekenis is van antropologisch onderzoek voor de Nederlandse samenleving. Ook spraken ze over de relatie tussen antropologen en de mensen naar wie ze onderzoek doen. Zijn zij onderzoeksobjecten of collega-onderzoekers?

Prof. dr. Edwin Bakker (Universiteit Leiden) nam het eerste boek in ontvangst. Hij gaf als Sectorhoofd Kennis en Onderzoek bij de Politieacademie een korte reflectie op het centrale thema van het boek: wetenschap voor, met en bij de politie.

De onlineboekpresentatie kunt u terugkijken via deze videolink.

Presentatie voor medewerkers van opvangorganisaties

Op 12 november gaf Janine Janssen een boekpresentatie voor Valente, de branchevereniging voor opvangorganisaties, vooral bedoeld voor medewerkers uit die opvangorganisaties. De sprekers waren Max Huber (senior onderzoeker HVO Querido), Lian Smits (bestuurder Sterk Huis) en Esmé Wiegman (directeur Valente). Zij reflecteerden op de vraag wat de rol van professionals in onderzoek binnen de veiligheidszorg is en hoe in dit onderzoek de praktijk kan worden betrokken. Het boek werd daarna worden overhandigd aan Paola Buitelaar, ervaringsdeskundig beleidsadviseur bij Valente. Zij lichtte vanuit haar expertise het belang van verbinding tussen onderzoek en praktijk toe.

Deze presentatie kunt u terugkijken via deze videolink.