De Avans Multidisciplinary eXperience (AMX) zit erop. Studenten werkten een week lang samen aan oplossingen voor vraagstukken van bedrijven en instellingen. De maatschappelijke schade van een ‘pilletje’ bijvoorbeeld.

Afgelopen april ging de AMX niet door vanwege corona. De organisatie kreeg het voor elkaar om het event coronaproof te maken en daarom mochten zo’n 500 studenten afgelopen week voor 28 opdrachtgevers aan de slag. Zij legden een vraag bij de studenten neer, die daar vervolgens vanuit hun eigen discipline over na gingen denken.

Een van de opdrachtgevers was het Openbaar Ministerie (OM), dat een actuele kwestie op het bordje van de AMX’ers neerlegde: hoe bespreken we de maatschappelijke impact van drugsgebruik met jongeren? Het gebruik van partydrugs is steeds gewoner geworden; een pilletje slikken op een festival is al tijden niets bijzonders meer.

Criminaliteit

De keerzijde zien veel gebruikers niet, vertelt Judith van Heems, programmaleider van de creatieve ontmoetingsplek OMspaces bij het Openbaar Ministerie. “Lang niet iedereen associeert dat pilletje met criminaliteit. Over schade aan je gezondheid en het milieu hebben de meesten wel gehoord. Minder bekend is bijvoorbeeld dat crimineel geld ervoor zorgt dat de huizenprijzen stijgen en je als jongere dus lastiger aan een woning komt. En je hoort ook vaak ‘dan legaliseer je het toch?’ Maar dan ben je als Nederland nog niet van de problemen af, want het overgrote deel van de productie van xtc is voor het buitenland.”

Samen met Officier van Justitie Nathalie van Diggelen legde ze de studenten van hun groep de vraag voor hoe jongeren zich beter bewust kunnen worden van de maatschappelijke impact en daarover met elkaar in gesprek gaan. Derdejaars duaal-studente Accountancy Fieke Schepens is een van hen: “Mijn zusje werkt in de verslavingszorg en ik ken in mijn bredere omgeving zelfs een paar mensen die zijn overleden aan drugs. In mijn sociale omgeving merk ik dat er eigenlijk niet over die kant van drugsgebruik gepraat wordt, en ook niet over de criminaliteit die erachter zit. Ze praten er wel over, maar meer over de lol die je eraan beleeft.”

Escaperoom

De studenten bedachten verschillende manieren om het bewustzijn over de problemen bij jongeren te vergroten. Van een enquête die binnen enkele dagen 130 reacties opleverde, tot een ‘drugsweek’ die elk jaar als een soort event zou moeten terugkomen. Fieke bedacht samen met 2 andere studenten een ecaperoom rond het thema drugscriminaliteit. “Het OM heeft een parfumflesje laten ontwikkelen met de geur van een drugslab. Dat triggerde ons om meer zintuigen aan te willen spreken. En dat kan in een escaperoom.”

Het OM is enthousiast over het plan. Judith: “Je krijgt als deelnemer meer zicht op drugsgebruik en de impact daarvan. Denk aan spelelementen als het verzamelen van de ingrediënten van xtc, waardoor je ziet wat de vieze chemische bestanddelen zijn van drugs bijvoorbeeld.” Of het OM de escaperoom of een van de andere ideeën ook echt gaat ontwikkelen is nog de vraag. Maar voor Judith en Nathalie is deelname aan de AMX an sich al een succes. “Het is een grote winst dat er in zo’n korte tijd zoveel jongeren, inclusief hun vrienden en familie, over dit onderwerp in gesprek gaan.”

Toga

De opdrachtgever ziet ook de meerwaarde van de verschillende disciplines die bij elkaar komen. Nathalie: “Het is interessant om te horen wat bijvoorbeeld een student Commerciële Economie hierover denkt. Wij hebben zelf weinig mensen met zo’n achtergrond rondlopen, dus het is goed om je als organisatie open te stellen, en op die manier ook voeling te houden met de maatschappij. We willen niet dat bastion zijn van mensen in toga die je alleen op tv ziet. Door mee te doen aan een project als AMX hopen we die drempel te verlagen.”

Wat Fieke betreft is dat helemaal gelukt. “Ik vond het superleuke mensen van het OM, en ze gaven goede feedback. Daar werd ons uiteindelijke voorstel alleen maar beter van.” De samenwerking tussen meerdere disciplines vond de Accountancy-studente ook waardevol: “Zeker in een tijd dat we veel thuis zitten is het belangrijk om verder dan je eigen studie te kijken. Door het meedoen aan de AMX leer je op een andere manier denken en zaken van een andere kant bekijken, en dat is altijd goed om te doen.”

Avans wil wendbare en veerkrachtige professionals opleiden. Daarvoor is onder meer multidisciplinair samenwerken belangrijk. Dat ervaren studenten tijdens de AMX-week. Lees hier meer over deze en andere pijlers van Ambitie 2025.