Avans is voor de zevende keer op rij lijstaanvoerder van de Keuzegids hbo in de categorie Beste grote hogeschool. De Brabantse onderwijsinstelling wordt in de ranking gevolgd door Windesheim en NHL Stenden.

Topopleidingen

Over de hele linie scoort Avans goede resultaten. Vooral opleidingen op het gebied van Taal & Communicatie en Exact & Informatica scoren bovengemiddeld. Maar liefst 15 opleidingen van Avans zijn als topopleiding bestempeld.

NSE

Het is geen grote verrassing dat de top 3 er hetzelfde uitziet als vorig jaar. De Keuzegids wordt deels gebaseerd op resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE). Dit jaar is er geen NSE afgenomen vanwege het coronavirus en in 2019 hebben de hogescholen geen medewerking verleend aan de uitvoering van de NSE wegens onbetrouwbare en dus onbruikbare resultaten als gevolg van de invoering van de nieuwe privacywetgeving. Daarom is voor de Keuzegids 2021 gebruik gemaakt van NSE-resultaten van 2018. Daarnaast zijn nieuwe prestatiecijfers meegewogen: hoeveel studenten schrijven zich in voor het tweede jaar en hoeveel van hen studeren zonder studievertraging af?

Andere werkelijkheid door coronavirus

Avansvoorzitter Paul Rüpp: "Prachtig om te zien dat we opnieuw nummer 1 zijn in de Keuzegids, al is dat dit jaar meer op basis van onze resultaten. Relatief weinig uitval, hoog bachelorrendement, positieve accreditaties, direct goedgekeurde kwaliteitsafspraken, positieve instellingsaccreditatie voor kwaliteitszorg. Allemaal heel belangrijke elementen, maar wat ontbreekt is het oordeel van onze studenten. Tegelijk zijn we natuurlijk nu in een heel andere werkelijkheid terecht gekomen door de maatregelen rondom de bestrijding van het coronavirus. Daarom is het vooral nu zaak veel aandacht te besteden aan hoe we deze generatie studenten kwalitatief goed onderwijs blijven geven met zoveel mogelijk aandacht voor het sociale ontmoetingsaspect van studeren. Want leren doe je samen. Daar staat Avans Hogeschool voor."

Over de Keuzegids Hbo

De Keuzegids Hbo is een onafhankelijke gids die de kwaliteit van alle opleidingen beoordeelt en vergelijkt. Het doel van de Keuzegids is om de studiekiezer van relevante informatie te voorzien zodat ze tot een gedegen keuze kunnen komen. www.keuzegids.nl

De topopleidingen van Avans zijn: Business Innovation (Den Bosch), Chemie (Den Bosch), Chemie (Breda), Chemische Technologie (Breda), Elektrotechniek (Den Bosch), Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (Milieukunde, Breda), Fysiotherapie (Breda), Human Resource Management (Den Bosch), Human Resource Management (Breda), Informatica (Den Bosch), Ondernemerschap en Retail Management (Den Bosch), Technische Bedrijfskunde (Den Bosch), Technische Bedrijfskunde (Tilburg), Technische Informatica (Den Bosch) en Werktuigbouwkunde (Den Bosch).