Een mooie oproep van Imke van Gaal en Bas Vogelsangs om de stem van de student luider te horen met betrekking tot het onderwerp COVID-19. Maar is het een terechte oproep? Vraagt Eva Lisa Janssen, trainer bildung bij Avans zich af.

Lees hier de oproep van Imke van Gaal en Bas Vogelsangs aan studenten om zich te laten horen over hoe de wereld met en na corona eruit moet zien.

Overload

Jonge mensen worden overladen met informatie over corona. Van video’s tot krantkoppen, hun ouders die iets vinden, vrienden die het ook niet meer weten. Jonge mensen weten niet meer wat fake news is en worden overspoeld met complottheorieën. En het moeilijke aan dit probleem is dat het iedereen aangaat: de bakker vindt er iets van, je docent vindt er iets van, je voetbalcoach vindt er iets van, en ga zo maar door. Hoe moeten studenten van zich laten horen als ze niet weten hoe ze zich ertoe moeten verhouden? Bovendien is COVID-19 niet het enige onderwerp dat studenten bezighoudt. Denk aan de verkiezingen in de Verenigde Staten. Een verkiezing die, net als COVID-19, de wereld kan veranderen.

Te veel geluid

We zouden niet moeten oproepen tot meer geluid. Er is al heel veel geluid. Er is te veel geluid. We zouden moeten oproepen tot bezinning en research. Het goed nadenken over materie en een beschouwende houding. Een kritische houding leren hebben is belangrijker dan een spreekwoordelijke microfoon in je handen gedrukt krijgen.

First things first. Laten we studenten eerst wat handvatten geven en hen een kans geven om zich te leren verhouden tot dit soort grote thema’s. Als we studenten de gelegenheid geven om zuivere informatie tot zich te nemen en een onderbouwde mening te vormen, dan kunnen we studenten vragen: “Wat vind jij er eigenlijk van?”.

#HetNieuweGewoon

Hoe ziet het nieuwe gewoon eruit? We moeten samen een ontwikkeling doormaken. Leren toenadering zoeken tijdens afstand. Ik hoorde een heel mooie wielrenanalogie: we moeten samen finishen en daarvoor moeten we bij elkaar blijven.

Groeten,
Eva-Lisa Janssen

Volgende week lees je hier de reactie van Environmental Science student Lisa Heyman.

Hoe raakt corona jou als student? Heb je vragen over de wereld na corona? Stel ze en praat en denk mee over #HetNieuweGewoon op de website van Avans Green Office.