Studenten Wouter van Giessen, Manon Jeuken, Fenna Koot en Tosja van Lieshout van AKV|St.Joost zijn de winnaars van respectievelijk de Atelierprijs Breda, Jheronimus Atelierprijs Den Bosch en de Van Gogh AiR.

Atelierprijs Breda
Wouter van der Giessen (Beeldende kunst Breda) is aangewezen als winnaar van de Atelierprijs Breda 2020. De Gemeente Breda stelt deze prijs jaarlijks beschikbaar aan de meest ondernemende student van AKV|St.Joost Breda. Wouter mag een jaar lang gebruik maken van een gastatelier bij Electron. Tijdens de sleuteloverdracht op woensdag 2 september sprak Marianne de Bie, wethouder van Cultuur van de gemeente Breda, lovend over de manier waarop Wouter met zijn kleurrijke kunst in de openbare ruimte het publiek bereikt en verbindingen in de stad weet te leggen.

Jheronimus Atelierprijs ‘s-Hertogenbosch
Manon Jeuken (Beeldende Kunst ‘s-Hertogenbosch) is uitgeroepen tot prijswinnaar van de Jheronimus Atelierprijs ‘s-Hertogenbosch (JA’sH). Manon mag een jaar lang gebruik maken van een gratis atelier bij Willem Twee. De jaarlijkse prijs van de Gemeente Den Bosch voor de meest ondernemende kunststudent werd 31 augustus uitgereikt door Mike van der Geld, wethouder Cultuur. Volgens de commissie heeft Manon een duidelijke visie over haar kunstenaarschap en de ontwikkeling van haar beroepspraktijk. Haar plannen voor de invulling van de Atelierprijs zijn helder en realistisch.

Van Gogh prijs AiR 2020
Fenna Koot (Beeldende Kunst Breda) is de winnaar van de derde editie van de Van Gogh AiR 2020. Fenna mag een maand lang verblijven als ‘artist-in-residence’ in de oude kosterswoning uit Van Goghs tijd en gebruik maken van het gastatelier. Ook ontvangt zij een geldbedrag van €600 en een materiaalvergoeding. Aansluitend zal Fenna exposeren in de Van GoghGalerie.

Dit jaar besloot het Vincent Van GoghHuis een extra prijs uit te reiken: een residentie in het nieuwe atelier op landgoed de Moeren, de plek waar Van Gogh vroeger speelde, midden in het toekomstige Van Gogh National Park. Tosja van Lieshout (Beeldende Kunst Den Bosch) mag hier in het najaar op deze mooie plek in de natuur aan het werk.

Lucasprijs en St.Joost penning
De winnaars van de Lucasprijs en de St.Joost penning worden bekendgemaakt op 7 oktober, tijdens de online opening van de Graduation Show.

Graduation Show 2020
Het werk van de winnaars en alle andere afgestudeerden van de bacheloropleidingen van AKV|St.Joost zijn te zien tijdens de Graduation Show 2020 van 7-16 oktober. Een bijzonder editie via een online platform met digitale presentaties van individueel werk, performances, video’s, installaties en een serie aan live events. Daarnaast kan men werk op verschillende locaties in Breda en ‘s-Hertogenbosch bezoeken.

Van 17-25 oktober tonen de geslaagden van het Master Institute of Visual Cultures hun werk en onderzoek via een online platform. Door in een vernieuwde context het werk te onthullen en met publiek in contact te zijn, laat deze extraordinary class of 2020 op verrassende, kritische, professionele en creatieve manieren zien hoe adaptief ze zijn in deze bijzondere tijd.

Meer info over de Graduation Show van 7-16 oktober en van 17-25 oktober.