Wie aan de spoorzijde langs het pand van de kunstacademie AKV|St.Joost in `s-Hertogenbosch rijdt, kan er niet omheen: het immense 15 bij 15 meter grote kunstwerk ‘Futura’ van Vera Meulendijks.

De oud-studente van de opleiding Beeldende Kunst maakte in opdracht van de academie en in samenwerking met Kleefkracht speciaal voor deze monumentale wand dit indrukwekkende kunstwerk. Het beeld is grafisch van aard en speelt met je visuele waarneming. Vanaf de weg en het spoor lijkt het gebouw van binnen naar buiten te keren en iets anders te zijn dan wat het in werkelijkheid is. Die mogelijkheid van iets anders zien, zijn of worden, is het onderliggende motto van de kunstacademie: Be the future of something else.

De wereld anders voorstellen

Kunstenaars en ontwerpers zijn als geen ander in staat om met creativiteit en verbeeldingskracht de wereld anders voor te stellen dan hij is. Door in het bachelor- en masteronderwijs de verbinding aan te gaan met andere onderwijssectoren, culturele partners en bedrijven en daarmee samen te werken, kan de wereld van kunst en design bijdragen aan de grote vraagstukken waar we als samenleving voor staan. AKV|St.Joost geeft daar dagelijks vorm aan in haar kunstonderwijs.

Vera Meulendijks

AKV|St.Joost vroeg aan vijf kunstenaars, allemaal oud-studenten, een kunstwerk te maken voor de wand aan de spoorzijde. Medewerkers van AKV|St.Joost kozen voor het ontwerp ‘Futura’ van Vera Meulendijks. “De grootsheid van het werk vind ik intimiderend. Door het grote formaat moest ik voor deze opdracht echt op een andere manier denken, kijken en werken. Het is een totaal andere manier van verhoudingen en een totaal andere manier van ervaren. Ik zocht naar een juiste vorm om mijn beeldend werk zo optimaal mogelijk op deze schaal over te kunnen brengen naar de toeschouwer. Het visuele spel van vorm en lijn is altijd van groot belang binnen mijn werk dus dit maakte het beeldend onderzoek erg leerzaam”, aldus Vera.

Kracht van de vernieuwing

Vera: “Het werk 'Futura' gaat over de schoonheid van de vervreemding. Ik liet me inspireren door het gebouw, de kunstacademie en de tekst 'Be the future of something else'. Ik creëerde een beeld dat het gebouw versterkt; het werkt aan de ene kant goed samen met het gebouw, maar springt er aan de andere kant enorm sterk uit. Ik zocht naar deze tweeledigheid.”

Ze vervolgt: “Dit werk staat voor kracht; de kracht van het vreemde en de kracht van de vernieuwing. Het bevat een zekere mate van abstractie en surrealisme. Nieuwe tijden met nieuwe ontwikkelingen worden in eerste instantie vaak als vreemd gezien. 'Futura' staat symbool voor de kracht van zo'n 'vreemd eendje'. Het is eigenzinnig, staat op zichzelf en is nog niet verbonden aan allerlei externe regels of verantwoordelijkheden. Met de optische illusie die het werk draagt, wil ik verwijzen naar de mogelijkheden die de toekomst ons biedt en de schoonheid van de onwetendheid hiervan. Het gegeven dat de toekomst alle kanten op kan gaan, biedt hoop, maar ook een ruime blik. Wie kan dit beter vertegenwoordigen dan een kunstacademie!”