Afstuderen in coronatijd. Ga er maar aan staan! Voor Imani, Raf en Frank betekende de lockdown een andere stageplaats moeten zoeken, een compleet ander afstudeerwerk maken en collega’s missen. Dankzij een portie veerkracht wisten zij hun studie toch goed af te ronden.

“Mijn stagebegeleider belde dat ze mijn stage moest cancelen”
Ad Management student Imani Rike mocht voor haar stage dagelijks naar het Philips Stadion om mee te werken aan de Groots met een zachte G-concerten. Maar het coronavirus gooide roet in het eten. Alle evenementen werden gecanceld. Net als Imani’s stage. “Dat vond ik echt heel jammer. Ik was zo trots op mijn werkplek in het Philips Stadion,” vertelt ze.

Gelukkig bood haar stagebegeleider van de Avans Academie Associate degrees (AAAd) uitkomst. Zij had nog wel een opdracht die Imani voor haar afstuderen kon doen. “En zo liep ik ineens stage bij mijn eigen academie. Ik heb me beziggehouden met voorlichtings- en introductieactiviteiten.” Dankzij haar nieuwe stage kon Imani eerder afstuderen dan gepland. En omdat ze thuis efficiënter kon werken, kon ze ook al solliciteren. “Ik had eerder een baan dan een diploma!”

“Corona heeft me geholpen mijn perfectionisme los te laten”
Raf Hermens, student Grafisch | Ruimtelijk Ontwerp bij AKV St.Joost, zou als afstudeerproject samen met COC en Bo Breda een campagne maken over genderdiversiteit. “We zouden afsluiten met een groot evenement. En toen kwam corona.”

“Mijn hele opleiding heb ik de verhalen van anderen centraal gezet in mijn werk, maar dat kreeg ik door de lockdown niet voor elkaar. Mijn begeleider adviseerde me toen om het op mezelf te betrekken. Dat vond ik heel lastig, maar het kon niet anders. Ik heb uiteindelijk een variant op het spel Wie is het? bedacht waarbij ik zelf als drag alle 24 karakters zou spelen. De eerste vraag van dat spel is altijd: ‘Is het een man of een vrouw?’ Het leek me een mooi uitgangspunt voor een project over genderdiversiteit. Ik doe alleen thuis drag, ik vind het nog te spannend om dat al naar buiten uit te dragen. Maar als ik zelf 24 karakters voor het spel wilde creëren, dan moest ik wel.”

“Corona was eigenlijk wel een mooie oefening. Ineens viel alles weg. De academie, docenten, de structuur. Dat is straks ook. Nu heb ik al ervaren dat ik heel goed mijn eigen projecten kan doen. Ik heb vertrouwen in de toekomst, al is er wel veel aan de hand in de wereld. Maar dat biedt ook kansen. Als iets kapot gaat, kun je het namelijk weer maken.”

“Ik heb me bewust aan hetzelfde ritme gehouden”
Frank van Tulden deed voor zijn opleiding Bestuurskunde/Overheidsmanagement zijn afstudeerstage bij de gemeente Asten. In plaats van op het gemeentehuis zat hij opeens thuis.

“Ik miste vooral het sociale contact met collega’s. Aan de ene kant werk je vanuit huis veel efficiënter, aan de andere kant is het wel lastiger om even snel een vraag aan iemand te stellen. Gelukkig hadden de maatregelen weinig invloed op de inhoud van mijn onderzoek.” Frank mag parttime verder werken aan het project. “Mijn stagecontract eindigt op een vrijdag en de maandag erna begint mijn parttime contract. Nee, geen vakantie voor mij. Maar daar had ik toch niet zo’n behoefte aan met het coronavirus.”