Zeg je Avans, dan zeg je duurzaam. Want 6 jaar lang heeft het programma Avans Duurzaam het thema duurzaamheid in de schijnwerpers gezet. Studenten en medewerkers konden er niet omheen. Het duurzame karakter van Avans is nu ook uitgedrukt in een speelfilm: Green Mirror - Spendidall. De film ging op 11 juni in première en is gemaakt vanwege de afronding van Avans Duurzaam. Maar natuurlijk blijft de duurzame toekomstvisie bestaan.

Avans speelfilm

Duurzame ontwikkeling tot leven laten komen in een speelfilm. Een betere manier is er haast niet. 2 oud-studenten van AKV|St.Joost maakten de film. In de hoofdrol schittert Rudi Clause, een medewerker van Avans. De film schetst een toekomstbeeld over verschillende duurzaamheidsthema’s, met speciale aandacht voor materialisme.

In de film Spendidall heeft een koopverslaafd genie een obsessie voor wel heel verleidelijke reclames. Dit vergroot de kloof tussen het genie en zijn dochter, die juist heel milieubewust is. De makers willen met de film kijkers aan het denken zetten over online aankopen. Producer van de film, Jurien: “Die hebben negatieve effecten op bijvoorbeeld het milieu of de werkomstandigheden van de makers van die producten. Ik wilde ook laten zien dat mensen in relaties soms ver van elkaar afstaan en dat ze vaak met een kleine stap weer naar elkaar toe kunnen groeien.”

Volgens projectmanager Imke van Gaal bevat de film een sterk statement. “De huidige generatie jongeren is zich steeds meer bewust van de wereld om hen heen en de impact die zij erop heeft. Kijk om je heen, maak contact en kom met elkaar in gesprek en verbinding. Daartoe willen we de kijkers uitnodigen.”

Verbeelding voor verandering

De filmpremière was bijzonder, met 140 deelnemers in de Mymedia Room. Paul Rüpp sprak tijdens de intro en na afloop van de film was er een Meet & Greet met de makers. De film bracht heel wat teweeg, bleek uit de vragen die het publiek naderhand mocht stellen. Het publiek praatte er in kleine  groepen enthousiast over na. De makers kregen vooral leuke reacties en complimenten.

Green Mirror kunnen we vaker gebruiken in het licht van de Ambitie 2025, volgens Imke. “Film is een mooi middel om ontwikkelingen in technologie te belichten die raken aan duurzaamheid. Ik ben een voorstander van verbeelding inzetten om veranderingsprocessen te stimuleren. Daarmee breng je het gesprek op gang, in de klas of tussen collega’s. De film is goed te gebruiken als lesmateriaal.”

Benieuwd naar de hele film? Je kunt deze opvragen door te mailen naar [email protected]