Anneloes Schoneveld, een vierderjaarsstudent van onze opleiding, heeft onlangs een interview gegeven over haar drijfveer om leerkracht te worden. En wat er allemaal bij komt kijken.

Dit is een verhaal van Punt.

Werkdruk, lerarentekort, salariskloof – het zijn woorden die je vaak hoort als het basisonderwijs weer eens in het nieuws is. Maar leerkrachten in wording zijn daar niet continu mee bezig. Punt interviewt een paar van hen over hun drijfveren.

Het zat er al vroeg in bij Anneloes Schoneveld, vierdejaarsstudent aan de Pabo in Breda. “Op mijn twaalfde wist ik al dat ik juf wilde worden”, zegt ze. “Ik denk dat leraren op de basisschool me inspireerden.” De Avansstudent woont in Tilburg en loopt stage op een basisschool in Breda, waar ze het heel erg naar haar zin heeft. Ze doet dat drie dagen per week, van kwart voor acht tot een uur of zes.

Anneloes vertelt gedreven en vrolijk. Ze lacht veel. Is juf zijn in de praktijk ook wat ze zich erbij voorstelde? Zonder na te hoeven denken, zegt ze: “Het is nog leuker dan ik ooit had kunnen bedenken.” Maar het is niet alleen maar leuk. Lees wat er allemaal bij komt kijken.