In deze tijd van de coronacrisis worden ouderen zeker geraakt. Velen kampen al met eenzaamheid, die door de crisis alleen maar erger wordt. Het praatje met de buurvrouw, een gesprek met de kapper en een bezoekje aan de fysio. Het zit er voorlopig niet meer in. Het gebruik van videobellen helpt om toch contacten te onderhouden en elkaar te zien. Voor de meeste ouderen is dit nog niet zo vanzelfsprekend.

Soms hebben ze geen smartphone omdat ze duur zijn, maar vaak omdat ze niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Dat bracht PLUK! Fysiotherapie, een fysiotherapeut uit Breda, op een idee: het uitreiken van smartphones met een simpele handleiding aan kwetsbare ouderen. Zijn doelgroep, die hij nu vanwege de coronacrisis niet in de praktijk heeft.

Samen met Avans Hogeschool, gemeente Breda, vrijwilligersorganisatie Buurtkracht 4834 en in samenwerking met KPN en Ziggo/Vodafone is er een actie gestart om tweedehands smartphones in te zamelen en uit te delen aan de ouderen.

Een buddy

Kitty van der Made – Bogaerts, docent bij de opleiding Social Work in Breda en als kenniskringlid verbonden aan het lectoraat Active Ageing: “Ik werk al jaren met  PLUK! Fysiotherapie en vind zijn idee om smartphones uit te delen aan ouderen die hier wel behoefte aan hebben, maar (nu) niet in staat zijn zelf een smartphone aan te schaffen geweldig. Beeldbellen kan zeker bijdragen aan het verminderen van gevoelens van eenzaamheid. Dan kunnen ze hun kleinkinderen bijvoorbeeld niet alleen horen, maar ook zien.

Ook mijn studenten kunnen regelmatig videobellen met de ouderen om een praatje te maken of om tips te geven over het gebruik van de telefoon. Zo vervullen zij de rol van een buddy. Om het gebruik van de smartphone voor ouderen gemakkelijker te maken zijn studenten Mens en Techniek, in samenwerking met het GET-lab, aan de slag gegaan met een eenvoudige handleiding die we meeleveren met de telefoons.
Voor de Avans-studenten is het een mooie manier om toch met hun opleiding bezig te zijn, nu ze vanuit huis studeren en vrijwilligerswerk vaak wegvalt.”

93-jarige neemt eerste telefoon in ontvangst

Vrijwilligers brengen de tasjes met de geïnstalleerde telefoons, inclusief een abonnement van 2 maanden en de handleiding, rond bij ouderen in Breda. Dat zijn zowel thuiswonende als ouderen in verpleeghuizen. “De eerste telefoon is een week geleden uitgereikt aan een 93-jarige mevrouw”, vertelt Kitty. "Die mevrouw belt inmiddels dagelijks met haar kinderen, broer en kennissen. “Ik kan het iedereen aanbevelen! Het is veel leuker dan gewoon bellen. Het is wel lastig in het begin, maar je moet gewoon oefenen!” vertelt ze “Een echt voorbeeld voor andere ouderen die hopelijk over de drempel stappen”, aldus Kitty. Inmiddels zijn er al 53 telefoons uitgedeeld aan zo’n 20 thuiswonende ouderen en de rest is bij 3 zorgcentra in Breda- Zuid in gebruik genomen.

Doneer een smartphone

“Van Avans heb ik een aantal smartphones gekregen die nog over waren, maar meer telefoons zijn welkom”, zegt Kitty. “Dus heb je nog een extra smartphone of tablet  in de la liggen waarmee je kunt beeldbellen? dan zijn we daar erg mee geholpen. Laat het me weten, dan neem ik contact met je op.”

Andere media berichten ondertussen ook over het initiatief. BN De Stem publiceerde onlangs dit artikel en op coronavirus.avans.nl vertelt studente Cille van der Velde over haar ervaringen met haar 92-jarige 'belmaatje'.