Online colleges, digitale studieprojecten en straks zelfs thuistoetsen: vanwege de coronamaatregelen is Avans Hogeschool binnen enkele weken volledig gedigitaliseerd. Een mooie prestatie, vindt de Noord-Brabantse Commissaris van de Koning Wim van de Donk. Hij checkte gisteren in een Teams-meeting samen met gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen hoe dat digitale onderwijs bij Avans in zijn werk gaat.

Patrick Hoksbergen spreekt over de snelle actie die hij en zijn collega’s ondernamen toen het virus steeds dreigender werd. De ICT- en Onderwijs (ICTO)-coach maakt deel uit van de ICTO-community bij Avans. Die community bestaat uit ruim 30 coaches die in elke academie de steunpilaar zijn voor digitale ontwikkeling van het onderwijs. Hoksbergen: “Al vóór de eerste aankondiging van Rutte hebben we de koppen bij elkaar gestoken. De scholen waren nog niet gesloten, maar we hadden al wel het idee dat het virus verstrekkende gevolgen kon hebben voor het onderwijs, en dat we er op dat moment moesten staan.”

Binnen no time onderwijs op afstand

De ICTO-community zorgde er samen met het Avans-crisisteam en alle docenten binnen no time voor dat studenten thuis onderwijs konden volgen. Belangrijk doel: zo min mogelijk studievertraging. Patrick Hoksbergen: “We hebben datzelfde weekend een online magazine in elkaar gezet met stappenplannen en instructievideo’s. Dat lag er dus al toen de maatregelen werden aangekondigd.”

Digitalisering van onderwijs

Avans-bestuursvoorzitter Paul Rüpp vult aan: “We zijn een aantal jaren geleden al begonnen met digitaliseren van het onderwijs en het werken met digitale ondersteuning, en doen daarin zelfs meer dan landelijk is afgesproken. Ook vormen digitalisering en ICT 1 van de 4 blokken van onze Ambitie 2020 - 2025. We stonden aan de vooravond om daar de eerste stappen in te zetten. Dat is nu in een stroomversnelling terechtgekomen doordat we ons onderwijs niet meer fysiek aanbieden.”

De eerste fase is samen te vatten als ‘overleven’, aldus Hoksbergen. Zorgen dus dat alle docenten zo goed en kwaad als het ging aan de slag konden, of ze nou technisch ingesteld zijn of wat minder digitaal zijn onderlegd. “Daar zijn we goed doorheen gekomen, mede doordat we als ICTO-community op elkaar konden steunen en van elkaar konden leren. Daarnaast wisten docenten dat ze bij ons terecht konden als ze vragen hadden.”

Bewondering over digitale aanpak

Van de Donk kijkt met bewondering naar hoe Avans de digitale uitdaging aanpakt. “Het is mooi dat je docenten ziet groeien en dat studenten op hun beurt hén daarbij ondersteunen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en welke nieuwe didactiek zich hieruit ontwikkelt. Ik denk dat als we straks terugkijken op deze periode, we niet alleen de angst voor ons zien. Er zullen ook positieve gevolgen zijn, en deze snelle digitalisering in het onderwijs is een van die vruchten die we plukken.”

De crisis zorgt ook voor veel creativiteit

Inmiddels is het wat rustiger en is er meer duidelijkheid over hoe lang het onderwijs op afstand blijft. Docenten raken bekend met de tools en willen opschalen. Een goed voorbeeld daarvan is de MAX-week, in recordtempo opgezet door de opleidingen Bedrijfskunde, Finance & Control, Human Resource Management en Accountancy in Breda. Het project is een digitale afgeleide van de AMX-week, waarbij studenten bedrijven helpen om lastige vraagstukken te beantwoorden. Dit jaar gebeurt alles online en denken de studenten mee over problemen waar organisaties tegenaan lopen door de coronacrisis. Er zijn 325 studenten voor in de weer bij 12 bedrijven en organisaties. “Ik zie enorm veel creativiteit loskomen en op een nieuwe manier verbinding plaatsvinden”, stelt Rüpp.”

Haalbaarheid

Toch levert de snelle digitalisering ook de nodige vragen op. Zo kijken de ICTO-coaches met docenten naar welke doelen haalbaar zijn met onderwijs op afstand. Ook het aantal benodigde contactmomenten met studenten komt aan bod. Deze maatregelen hebben ook gevolgen voor stages die studenten lopen, toetsing en afstuderen. Daar weet vierdejaars Bestuurskundestudente Lisanne de Roos alles van. “Ik kan voor mijn afstuderen veel doen vanuit huis. Het bijwonen van vergaderingen, het schrijven van mijn scriptie. De lijntjes met docenten zijn gelukkig kort. Maar je zit niet in de organisatie en krijgt alles veel minder mee, dus het is een vrij eenzaam bestaan geworden. ”

Meer aandacht voor toetsing

Bestuurskundestudent Sam Goossens vindt dat er meer aandacht moet komen voor de toetsing: “Daar vind ik Avans nog vrij traag in. Nu lopen we het risico dat we straks 3 maanden aan toetsmomenten moeten inhalen.” De student wordt gerustgesteld door de boodschap dat ook hier hard aan gewerkt wordt om studievertraging te voorkomen.

Trots

Hoe dan ook is Rüpp trots op hoe wendbaar en flexibel de organisatie tot nu is. “We leren veel. De uitdaging is nu om te bepalen wat we vast kunnen houden. Een goede combinatie tussen fysiek en digitaal onderwijs is belangrijk. Want ook ik merk: lang vanuit huis werken doet wat met mensen Ik mis het door de gebouwen lopen. De reuring. Maar we moeten blij zijn dat we zo goed voorbereid waren dat we dit kunnen.