Een app met de naam ‘Ga voor gezond’, een bedrijf ‘Samen Fit’, ‘Sticker je gezond’ en de website ‘Blue Living’. Het zijn de vier ideeën van 20 scholieren en studenten van verschillende Bredase onderwijsinstellingen die de afgelopen vier maanden hebben nagedacht over de vraag ‘Hoe word ik gezond 100?’. Deze week presenteerden zij hun ideeën.

De Challenge

De afgelopen maanden hebben vier groepen leerlingen, studenten en coaches van Curio Prinsentuin van Cooth, het Newman College, het Vitalis College en de minor Active Ageing van Avans Hogeschool samengewerkt aan de Challenge “Hoe word ik gezond 100?”. In gemixte groepjes van leerlingen uit het voortgezet onderwijs, vmbo, mbo en hbo met verschillende leeftijden is nagedacht over een toekomst waarin iedereen gezond 100 jaar kan worden.

De groepjes hebben onder andere een veldonderzoek gedaan en met inwoners van de stad gesproken om een beter beeld van de thematiek te krijgen. Zorgpartners zoals Amphia, Thebe en de GGD hebben als experts met de groepjes meegedacht. Deze bijzondere samenwerking heeft geresulteerd in een viertal creatieve en innovatieve oplossingen en aanpakken voor verschillende aandachtsgebieden binnen het thema “gezondheid”.

Winnaar

Helma van Zundert, manager Amphia Academie van het Amphia ziekenhuis maakte namens de jury bekend welk idee de meeste punten kreeg. ”De kwaliteit van alle ideeën en presentaties was echt heel goed. Als je de vier ideeën samen zou nemen zou je een top programma op landelijk niveau hebben.

Reden dat we het idee ‘Sticker je gezond’ de eerste prijs hebben gegeven is dat ze zich met name richten op bewustwording. Ze willen mensen door middel van stickers op producten bewust maken wat het eten van (on)gezonde voeding betekent. Denk bijvoorbeeld aan een sticker op een blikje frisdrank waarop staat aangegeven hoeveel minuten je moet fietsen om de calorieën te verbranden. Bovendien is dit idee redelijk snel uit te voeren.”

Leren en innoveren

Binnen deze challenge is een unieke samenwerking tot stand gebracht tussen leerlingen en studenten van verschillende leeftijden en verschillende opleidingsinstellingen. Hierdoor is niet alleen de interesse in gezondheid en zorg geprikkeld maar ook de interesse in elkaars opleidingen. Een inspirerende periode voor zowel studenten, onderwijsinstellingen als zorgpartners.

Miriam Haagh, wethouder gezondheid: “Mensen uit de stad laten meedenken over oplossingen voor de toekomst. Dat is een van de doelstellingen van Breda. Dat vragen we aan inwoners, professionals, ondernemers, onderwijsinstellingen maar ook aan studenten. Dat levert niet alleen verfrissende en vernieuwende ideeën op maar zorgt er ook voor dat studenten zich meer betrokken voelen bij de stad en in dit geval bij onze uitdaging om zo gezond mogelijk te blijven.”