Tijdens een studiereis naar Vietnam hoorden eerste- en tweedejaarsstudenten Social Work aangrijpende verhalen over armoede en het leven met een beperking. De verschillen met Nederland werden goed duidelijk. Ook bracht het veel helderheid over hoe sociaal werkers in Vietnam hun werk aanpakken.

Le-Xuan Tran was een van de docenten die meeging. Ze vond het goed om te zien hoe de reis studenten in een volledig andere maatschappelijke, politieke en sociale context bracht. En hoe veel ze daar van leerden. Ze liepen tegen hun eigen normen en waarden aan en kwamen terecht in volledig nieuwe situaties. Dat vroeg om het ontwikkelen van andere competenties.

Ingezameld voor een rolstoel

Er waren veel excursies, naar onder meer universiteiten en welzijnsinstellingen. Studenten interviewden volwassenen met een beperking en zamelden geld in voor een rolstoel voor een vrouw met verlamde benen. Een student vertelt: “Het was een reis waar je enorm van leert. Je merkt hoe netjes de zorg en het onderwijs in ons land zijn geregeld. Iedereen zou Vietnam moeten bezoeken.”

Lees het hele artikel op Punt.