Ruim 200 scholieren van 11 tot 14 jaar strijden vrijdag 29 november tegen elkaar in de regiofinale West-Brabant van de FIRST LEGO League. Stichting Breda Innovatie en Technologie Stimulering (BITS) organiseert de regiofinale in nauwe samenwerking met Avans Hogeschool in Breda.

De FIRST LEGO League is een educatief programma waarbij jongeren aan de slag te gaan met wetenschap en technologie. Er zijn twee programmaonderdelen. De teams ontwerpen, bouwen en programmeren een Legorobot, waarmee ze een opdrachtenparcours afleggen. Ook voeren de teams een onderzoek uit rond het thema ‘City Shaper’. De scholieren kruipen in de huid van bouwkundig, civiele en milieu ingenieurs. Ze bedenken een creatieve oplossing voor een gebouw of een probleem in de openbare ruimte.

Deelnemende scholen

De volgende scholen uit de regio doen mee: Mollerlyceum, De Zonneberg, Basisschool Sint Maarten, Sancta Maria, Basisschool De Stappen, RSG ’t Rijks, Algemene school Oost, Prinsentuin van Cooth, De Nieuwe Veste, Ravelijn Steenbergen, Roncalli, Basisschool De Aanloop, JTC, O.B.S. De Rode Schouw, Basisschool Klim-Op, Daltonschool de Vindplaats, Gymnasium Juvenaat, Newmancollege, Pius X, Graaf Engelbrecht en Montessori Bergen op Zoom.

Prijzen

De winnende teams gaan door naar de Beneluxfinale die plaatsvindt op 25 januari 2020 in Breepark, Breda. Er zijn ook prijzen voor de mooiste robot, de beste presentatie tijdens de wedstrijd, voor het beste teamwork en voor de grootste doorzetter.

Programma

De regiofinale vindt plaats bij Avans aan de Hogeschoollaan 1 in Breda. Het programma gaat van start om 9.30 uur. De prijsuitreiking is om 15.15 uur.