Een mooie prestatie van 4 studenten Elektrotechniek van Avans Hogeschool in Den Bosch. Onder de naam Dukes of Automation wonnen ze de Actemium Automation Award 2019.

De wedstrijd vond op 7 november plaats in bij system integrator Actemium in Veghel. Er deden in totaal 7 teams mee van drie verschillende scholen. Naast Avans waren dat Fontys en Hogeschool Utrecht. De teams gingen elk 7 ‘challenges’ aan, uitdagingen bedacht door leveranciers van Actemium, zoals Siemens en Rockwell.

Een voorbeeld van zo’n challenge: zorg ervoor dat een bepaalde barcodescanner de goede data uit verschillende barcodes haalt. De teams werden beoordeeld op het uiteindelijke resultaat, maar ook op hun aanpak, groepsmentaliteit en zelfstandigheid.

Waardevolle contacten

De jury bestond uit klanten van Actemium, o.m. Bavaria en FrieslandCampina. Het feit dat er zo veel en zulke grote bedrijven bij betrokken zijn, maakt deze wedstrijd bijzonder en toonaangevend, aldus docent Industriële Automatisering Peter van den Berg. Hij begeleidde de Dukes. “Het geeft studenten de mogelijkheid om waardevolle contacten te leggen.”

Het Avans-team, bestaande uit Tom van Nistelrooij, Dirk Ebergen, Peter Boogaard en Freek Verhagen won de wedstrijd uiteindelijk met een 8,24. De nummer 2, een team van Fontys, zat hen op de hielen met een 8,20. Vierde werd team YEAH, ook bestaande uit Avans-studenten. Zij zijn derdejaars, het winnende team vierdejaars. De jury prees het gemiddeld zeer hoge niveau van de deelnemers; alle teams scoorden hoger dan een 7.

Met het prijzengeld van 2000 euro gaat Van den Berg met zijn studenten op excursie naar Siemens en Phoenix Contact in Duitsland, twee bedrijven die ook bij de wedstrijd betrokken waren.