Niet zo veel mogelijk geld binnenharken, maar zo veel mogelijk bijdragen aan de maatschappij. Daar draait het om in de betekeniseconomie. Tijdens het purposecollege op maandag 16 december bij Avans in Breda vertellen betekeniseconomiegoeroe Kees Klomp en Vegetarische Slager Jaap Korteweg je er meer over.

Overall gaat het goed in Brabant, maar niet overal. Aan de ene kant hebben we een sterke economie, waarbinnen steeds nieuwe innovaties worden bedacht. Aan de andere kant zijn er genoeg dingen om ons zorgen over te maken. De groeiende kloof tussen hoge en lage inkomens bijvoorbeeld. De groei van duurzame energie die stagneert. De dalende biodiversiteit. En er is nog altijd een groep Brabanders die moeite hebben om zichzelf te redden.

Betekenisvol ondernemen

Gelukkig kunnen we onze sterke economie inzetten om de zorgen over maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Dat is de uitdaging waar we op dit moment voor staan in Brabant. En de beweging van de betekeniseconomie gaat die uitdaging aan. Ondernemers en bedrijven die betekenisvol ondernemen laten zien dat het wél kan. Ze draaien een rendabele onderneming én ze creëren maatschappelijke waarde. Ze runnen hun bedrijf gewetensvol en ontwikkelen oplossingen op het snijvlak van publieke en private taken.

Sprekers

Tijdens dit purposecollege komen Kees Klomp een Jaap Korteweg aan het woord. Kees Klomp is founding partner van het THRIVE Instituut. Dit instituut ontwikkelt innovatieve trajecten om niet alleen bedrijven te laten floreren, maar ook de samenleving. Kees Klomp is dé aanjager van de betekeniseconomie in Nederland. Hij schreef 3 boeken, waarvan er 2 helemaal over de betekeniseconomie gaan.

Jaap Korteweg is oprichter van De Vegetarische Slager. Jaap is boerenzoon, maar besloot vegetariër te worden nadat hij de varkenspest en de gekkekoeienziekte van dichtbij meemaakte. Hij ging op zoek naar vleesvervangers, zodat dieren gespaard konden worden. Daaruit ontstond De Vegetarische Slager. Met zijn vleesvervangers wil hij mensen ertoe aanzetten om één of meerdere dagen per week voor een vleesvervanger te kiezen. Zijn doel? De grootste Slager ter wereld worden.

17:30 – 18:00 Inloop
18:00 – 18:50 Theoretische inleiding
18:50 – 19:10 Pauze
19:10 – 20:00 Concreet voorbeeld

Locatie

Het college vindt plaats in lokaal HA418 bij Avans Hogeschool in Breda, Hogeschoollaan 1.

Meld je aan door een mail te sturen aan [email protected].