Avans Hogeschool wil het kantoorpand kopen aan de Claudius Prinsenlaan 128 in Breda. De diensteenheden die nu op locatie de Bijster werken, kunnen dan fasegewijs verhuizen naar deze nieuwe locatie. Het beoogde gebouw staat pal naast de Avanslocaties Hogeschoollaan en het Quadrium.

Het College van Bestuur van Avans ging op dinsdag 26 november akkoord met de aankoop. Als de Avans Medezeggenschapsraad instemt en de Raad van Toezicht de aankoop goedkeurt, dan is Avans half januari 2020 eigenaar van dit gebouw.

Waarom Avans wil kopen

Als de koop doorgaat, kan Avans een campus realiseren waarbij de diensten en het onderwijs weer dichter bij elkaar zitten. Dat was een aantal jaren geleden ook het geval, maar vanwege de grote groei van de studentenaantallen zijn een aantal jaren geleden de diensteenheden noodgedwongen verhuisd naar het huurpand aan De Bijster. We hebben dat nooit een ideale situatie gevonden, want nabijheid bij het onderwijs bevordert de kwaliteit van het werk van de diensteenheden.

Daarom zijn we blij dat nu de mogelijkheid zich voordoet om die nabijheid opnieuw te realiseren. Een ander voordeel is dat kopen op de lange termijn voordeliger is dan de huurkosten die we nu ieder jaar voor de Bijster betalen.

Gefaseerde verhuizing

In het kantoorpand zitten nu nog 8 andere bedrijven. Binnen nu en 4 jaar lopen de meeste van deze huurcontracten af. Als de plannen doorgaan, dan verhuist de dienst voor marketing, communicatie en studentzaken (DMCS) voor de zomer van 2020 al naar de nieuwe locatie. Wanneer de diensten voor P&O (DPO), ICT en facilitaire zaken (DIF) en financiën en studentenadministratie (DFS) verhuizen naar de Claudius Prinsenlaan, is nog niet bekend. Eind 2023 verwachten we dat de laatste diensteenheden van Avans vertrokken zijn van locatie de Bijster.