Op 18 en 19 september 2019 was er een kick-off bij Penitentiaire Inrichting Vught (PI Vught) die in het teken stond van herstelgericht werken. Deze werd gegeven door de afdeling ‘Opleiding en Ontwikkeling’ en de Projectgroep ‘herstelgerichte detentie’ binnen de inrichting. Hierbij was een groepje van 7 studenten aanwezig die de minor ‘Werken in gedwongen kader’ volgen.

Bezoek met minorgroep

Een van de studenten vertelt: “Gisteren ben ik samen met de andere leden van de minorgroep voor het eerst bij PI Vught geweest. Ik vond het bezoek aan de inrichting een enorm interessante ervaring. Wij hebben hier al van alles te zien gekregen en waren ook bij de kick-off van het herstelgericht werken. Ik was echt enorm onder de indruk van het bezoek.”

Herstelgericht werken

In totaal waren er zo’n 120 medewerkers van de PI Vught aanwezig, over 2 dagen verspreid. Een van de doelen van de kick-off was om met medewerkers in gesprek te gaan over herstelgericht werken.

Stellingen

Aan de hand van stellingen kwam het gesprek op gang en werden er ervaringen uitgewisseld met betrekking tot herstelervaringen. Voorbeelden van stellingen die werden behandeld tijdens de kick-off zijn: “Jouw veiligheid is ook afhankelijk van het contact dat je met de gedetineerde hebt.” Of: ”Ik vind het lastig om met gedetineerden over hun delict te spreken.”

Daarnaast kwamen medewerkers met vragen. Bijvoorbeeld of er minder conflicten tussen gedetineerden onderling en met PIW’ers zullen ontstaan op het moment dat er veel aandacht wordt besteed aan herstelgericht werken. En of gedetineerden zich anders gaan gedragen door het herstelgericht werken. Hier liggen mooie onderwerpen voor docent-onderzoekers om een vijfjarig onderzoek op in te gaan.