Sjoerd van de Winkel, Student Industrial Engineering Management, loopt stage in Siem Reap, Cambodja. De visie van het bedrijf sprak hem aan: de oprichter vindt dat ook in Cambodja westerse werkomstandigheden de standaard moeten zijn. Al was het wennen voor de student: “Het productiepersoneel is voornamelijk afkomstig uit de boerendorpjes rondom de stad. Deze mensen zien vrijwel nooit blanken, alleen Cambodjanen.”

Dit is een artikel van Punt.

Er gaan maar weinig studenten naar Cambodja, waarom jij wel?

“Dat is puur toeval. Ik had al bepaald dat ik naar Azië wilde vanwege de cultuur, het klimaat, het eten en de mooie plekken. Tot twee weken voor vertrek kreeg ik maar geen geschikt visum voor China. Ik baalde enorm, ik me al neergelegd bij een half jaar vertraging en fulltime werken. Tot ik met een biertje in mijn hand op Solar stond en een berichtje van mijn vader kreeg: of ik over anderhalve week naar Cambodja wilde. En zo geschiedde.”

Wat was het aan het bedrijf dat jij binnen anderhalve week je koffers wilde pakken?

“Naast de klik met mijn stagebegeleider, speelt de visie van het bedrijf mee. De Nederlandse eigenaar, tevens oprichter, vindt dat ook in Cambodja westerse werkomstandigheden de standaard moeten zijn. Waarom zouden mensen aan de andere kant van de wereld minder recht hebben op goede werkomstandigheden? Wetende dat Cambodja een van de armste landen op de wereld is, was dit voor mij echt een enorme motivatie om mijn steentje bij te kunnen dragen aan dit bedrijf en indirect aan de Cambodjaanse samenleving.”

En wat is jouw rol binnen het bedrijf?

“Ik ontwikkel een digitaal dashboard waarin de prestaties van de productielijn gemonitord kunnen worden. Zo kan het management bijsturen waar nodig. Op dit moment wordt er namelijk nog te veel op papier bijgehouden waardoor het overzicht regelmatig verloren wordt. Daarnaast help ik mee aan kortlopende projecten.”

Hoe is het eten?

“In de bedrijfskantine worden dagelijks typisch Cambodjaanse gerechten bereid door Cambodjanen. Ze eten hier elke dag minimaal drie keer rijst. Daarnaast veel vis en kip. De groenten die ik terugvind in de gerechten, kan ik niet altijd benoemen. Maar het smaakt over het algemeen erg lekker!”

Soms zijn gerechten zo vreemd dat ik ze oversla. Er zijn er in Siem Reap gelukkig genoeg verschillende eettentjes met een ruime keuze. Of ik eet in de lunchpauze bij het straattentje om de hoek van het bedrijf. Het is eigenlijk geen straattentje, maar een huis waar een plastic tafel voor staat met een paar rode plastic stoelen. Ze geven je een grote lach en vervolgens wordt er een kwartiertje later de lekkerste fried rice van Cambodja voorgeschoteld voor 1,5 dollar.”

Moest je wennen aan Cambodja?

“Ja, vooral dat ik als westerse jongen veel wordt aangekeken. Het productiepersoneel is voornamelijk afkomstig uit de boerendorpjes rondom de stad. Deze mensen zien vrijwel nooit blanken, alleen Cambodjanen. Ook niet via TV of het internet, aangezien zij vaak ook geen televisie of smartphone hebben.”

Heb je al veel gezien van Cambodja en de omringende landen?

“Voordat ik naar Cambodja ging, reisde ik door Thailand. Erg vergelijkbaar met Cambodja, maar dan wat ontwikkelder. Komend weekend ga ik naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië, om een vriend en studiemaatje te bezoeken.

In de weekenden zoek ik of het zwembad op, of ik stap op een mountainbike om de omgeving te verkennen. Er bestaat geen betere manier om een beeld van Cambodja te krijgen. De dorpjes rondom Siem Reap zijn zo puur en echt. Mensen wonen in kleine sloppenwijken, vaak onder golfplaten. Toch hebben ze allemaal een grote glimlach op hun gezicht en lijken ze allesbehalve ongelukkig. Daarnaast ben ik nog van plan om in de vrije dagen en weekenden meer tripjes te plannen om zo meer van Azië te ontdekken.

Het feit dat ondanks deze omstandigheden, de mensen zo vrolijk en vriendelijk zijn, maakte veel indruk. Je gaat je thuissituatie zoveel meer waarderen.”

Vrij weinig Nederlanders weten echt iets over het land, waarom zouden mensen er toch echt eens heen moeten?

“Cambodja valt niet in woorden te beschrijven. De sfeer, het eten, het onbezorgde gevoel dat je krijgt van de bevolking, de omgeving en de indrukwekkende dorpen maken dit een onvergetelijke ervaring. Ook kun je erg goed uitgaan in Siem Reap, waar het bier maar 0,50$ is. Cambodja heeft verder nog veel meer te bieden. Het zuiden van het land schijnt prachtig te zijn met jungles, bergen en stranden. Dit ga ik de aankomende maanden zeker nog ontdekken!”