Donderdag 5 september vindt de 25e editie van het HBO INTRO Festival plaats in Breepark Breda. Het festival wordt door en voor studenten georganiseerd, met ook elk jaar stagiaires van partnerscholen. Tijdens het festival kunnen de eerstejaars studenten kennis maken met verschillende studentenverenigingen door middel van leuke activiteiten en presenteren diverse organisaties zich op de informatiemarkt.

Dit jaar heeft het festival onder andere artiesten als Afro Bros, Puinhoop Kollektiv en Buren van de Brandweer op het hoofdpodium staan. Het festival is gratis voor alle eerstejaarsstudenten (op basis van registratie vooraf).

Duurzaamheid

Het HBO INTRO Festival is vorig jaar door gemeente Breda uitgeroepen tot het meest duurzame event van 2018. Hiermee heeft het festival een slim stroomplan gewonnen, dat wordt geleverd door ZAP Concepts. Daarnaast werkt het festival samen met AirQon, een programma vanuit Gemeente Breda, in het verduurzamen van onze energie voorziening door middel van elektrische auto’s.

Vorig jaar is het festival als ‘Future Proof Festival’ gecertificeerd, onder andere door het gebruik van plastic wegwerpbekers uit te bannen en over te stappen naar hardcups. Ook mogen bedrijven en organisaties niet meer flyeren op het festivalterrein. Met deze maatregelen wordt de hoeveelheid afval drastisch gereduceerd.

Historie

Al 25 jaar is het HBO INTRO Festival hét introductiefeest in Breda. Het begin van het studentenleven in een nieuwe stad voor de eerstejaarsstudenten van Breda University of Applied Sciences en Avans Hogeschool. In al die jaren landde het festival op diverse herkenbare Bredase locaties. Zo waren er edities in voormalig evenementencentrum het Turfschip, in Park Valkenberg, op het parkeerterrein naast het NAC-stadion, de pleinen in de binnenstad en nu voor derde achtereenvolgende jaar op het buitenterrein van Breepark.

INTRO Festival Den Bosch nu ook voor mbo-studenten

In Den Bosch vindt het introductiefestival plaats op donderdag 29 augustus. Het INTRO Festival, voorheen het HBO Intro Festival, heeft dit jaar gekozen voor een verdere verbreding van de doelgroep, waardoor naast alle hbo- en wo-studenten uit Den Bosch nu ook mbo-studenten welkom zijn op het feest. Naast Avans, HAS, Fontys en JADS zijn dus ook Koning Willem I College en Helicon vertegenwoordigd.

Ga voor meer informatie over de festivals naar ​www.introfestivalbreda.nl​ en www introfestivaldenbosch.nl.