Nieuws

Joost van Hilst, docent bij de opleiding Bedrijfskunde in Breda gaf 147 studenten tegelijk les via Skype for Business. We spraken hem over zijn ervaringen.

Waarom besloot je om les te geven via Skype for Business?

"Wij als team stimuleren onderwijsinnovatie en ikzelf probeer van nature graag nieuwe dingen uit. Het hielp ook dat we stiekem voor het blok werden gezet, omdat een collega met vakantie was. Daardoor mocht ik de les Strategisch Management aan maar liefst 147 studenten geven. Dat vroeg om een radicale oplossing."

Wat voor les was het?

"Het betrof een 'pressure cooker', waarbij de studenten onder tijdsdruk ideeën genereren. De Skypesessie duurde 2 uur. Ik gaf steeds 10 minuten instructie, waarna de studenten 20 tot 30 minuten aan een groepsopdracht werkten. Na de online sessie hield ik een inloopspreekuur van 2 uur. Van de 40 projectgroepen kwamen uiteindelijk zo’n 7 à 8 projectgroepen langs met vragen. Tussendoor hield ik tijd over voor andere werkzaamheden."

Hoe heb je de les voorbereid?

"Ik heb vooraf duidelijke instructies gestuurd naar de studenten, zoals: 'Het maakt niet uit waar jullie gaan zitten, maar zorg dat je per projectgroep achter 1 laptop zit, want er komen groepsopdrachten aan.' Ook heb ik aangegeven dat vragen alleen werden beantwoord tijdens het inloopspreekuur, en niet via e-mail of WhatsApp. Ik vind het belangrijk om studenten op zo’n moment persoonlijk te kunnen coachen.

Hoe verliep de les?

"Boven verwachting. Ik zag dat iedereen was ingelogd en de techniek liet ons niet in de steek. Sommige studenten zaten slechts een paar meter verderop in een ander lokaal. Anderen zaten in Xplora of thuis. Hun geluid en beeld had ik expres uitgezet, anders zou het een kakofonie worden. De chatfunctie stond wel aan, maar deze functie gebruikte ik alleen om korte technische vragen te kunnen beantwoorden. De hele sessie heb ik opgenomen, zodat studenten het naderhand kunnen terugkijken."

Wat was de reactie van studenten?

"Diezelfde dag nog heb ik de studenten via Google Forms een enquête gestuurd. Binnen 24 uur hadden al ruim 50 studenten gereageerd. De meesten waren erg positief. Ze vonden het fijn dat de les plaatsonafhankelijk was en dat ze niet werden afgeleid door de rest van de klas. Hun aandacht was er veel meer bij. Een enkeling gaf aan liever een gewone les te willen. Maar dat houd je altijd. Geen enkele werkvorm past bij de gehele populatie. Daarom zoeken we continu naar de beste mix van werkvormen."

Wat zijn voordelen van een Skypesessie voor studenten?

"Wat ik heel belangrijk vind, is dat de student in de lead is. Zo krijgen ze zelf de verantwoordelijkheid om met hun projectgroep achter 1 laptop te duiken. Organiseer het maar. Een ander voordeel is dat ze niet fysiek aanwezig hoeven te zijn. Dit zorgt voor minder afleiding en dus meer focus. En ze kunnen de opname op elk gewenst moment terugkijken. Bovendien bereidt het ze voor op het bedrijfsleven, waar Skype for Business gemeengoed is."

Wat levert deze manier van lesgeven docenten op?

"Avans stimuleert het gebruik van digitale middelen. Onder andere Office 365, waar Skype for Business een onderdeel van is, geeft legio mogelijkheden. Niet ter vervanging van docenten, maar juist ter ondersteuning van docenten én studenten. Ons onderwijs kan en mag efficiënter en flexibeler. Laten we deze ‘nieuwe’ vorm van leren dan ook verder omarmen. Skype for Business geeft zo veel mogelijkheden. Je bereikt in relatief korte tijd veel studenten, wat een enorme tijdwinst oplevert. Ook kun je de sessies opnemen en collega's om didactische of inhoudelijke feedback vragen. En de afwisseling maakt het vooral leuk."

Welke tips heb je voor docenten die jouw voorbeeld willen volgen?

"Skype for Business is geen doel op zich, maar een middel om studenten te enthousiasmeren én activeren. Bedenk welke les zich leent voor deze werkvorm en welke instructies je aan je studenten geeft. Bouw in de les iets in waardoor de studenten aan het werk zijn en het geen eenrichtingsverkeer wordt. Wil je de interactie vergroten, gebruik dan bijvoorbeeld een padlet, voor onderlinge kennisdeling. Rooster nadien een inloopspreekuur in. Dat is het moment waarop je als docent je meerwaarde kunt laten zien als coach. En zet vervolgens de student centraal door te vragen hoe zij het ervaren. Een enquête waarderen ze enorm."

Enkele reacties van studenten:

"Deze vorm van onderwijs vond ik erg fijn en vernieuwend."
"Fijn dat je via de chatfunctie vragen kon stellen."
"Duidelijke les, goed uitgelegd. Het voelde als een fysieke les."
"Effectieve manier van lesgeven."
"Skype is een leuke en nieuwe manier van lesgeven."
"Fijn dat je niet fysiek aanwezig hoeft te zijn."
"Voor een eerste keer is het wennen, maar het is me zeer goed bevallen. Het werkte goed, uitleg
was zeer duidelijk en ik ervaarde een goede werksfeer."
"Geef gewoon les."